Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Word mall

Word mall

Hej,undrar om nån kan hjälpa mig. Har gjort en egen fakturamall i word som jag skulle vilja använda. Hur ska man gå till väga för att kunna använda den? som det är nu ändras allting på mallen när jag försöker knappa in belopp och namn.Måste man spara i nåt annat program för att få tillgång till mallen?
Antal svar på detta inlägg: 8
Hej Nina , du kan spara orginalet som mall i mall formatet i word
och sedan när du fyllt i fakturan spara den som ett doc , men du måsste förmodligen där skapa dig något indexsystem när du sparar
Hej Nina
Om du har gjort en mall i ett word dokument skall du spara detta som en .dot istället för .doc som är det vanliga. Titta i rullningslisten eller skriv helt enkelt in det. För du har gjort olika fält som du via tabben kan hoppa mellan eller hur?
Hoppas du förstår vad jag menar
Pia
Pia, visst kan man göra en Fakturamall i Word. Då gör du ett Formulär (läs under Formulär i Hjälp till Word). Då kan du lägga in fält där du vill kunna knappa in uppgifter. Textfält, Numeriska, Beräknings, Datum m fl. När formuläret är klart ska du spara det som mall dvs filtypen dot (ej doc). När du ska skriva en faktura tar du Arkiv, Nytt och väljer Fakturamallen. Har du gjort den rätt så fyller du i rutorna och hoppar mellan dem med TAB-tgnten. Du kan få den att räkna ut summa exkl moms, räkna ut momsen och sedan totalen. Beräkna Förfallodatum utifrån Fakturadatum+10/20/30 dagar. När du ska spara fakturan sparar du den som ett dokument(doc-fil) så finns ju mallen kvar ograverad.
Jag skulle dock göra Fakturamallen i Excel. Låsa de fält(celler) som man ej ska kunna knappa in. Filtypen xlt för mallar i Excel.
Lycka till!
Får du stora problem så maila mig så kanske jag kan hjälpa dig.
Annons
Jag menade Nina, förlåt Pia. Ha en trevlig kväll.
Varför gör du inte din mall i Exel i stället. Excelmallen kan du ju spara som mall och varje gång du skall spara så kommer det upp "spara som". I Excel kan du ju också skapa makron enkelt bl.a makroknappar för utskrifter m.m. Du kan ju också ha bakomliggande mappar där du kan koppla info. Hoppas att du också läser det Birger har skrivit. Använder Excel dagligen och det är mer användbart än Word.
Hej
Tack för alla bra svar.Ska testa så fort jag hinner.
Thomas har helt rätt, Excel mest lämpligt. Man ska dock inte underskatta formulär i Word. Jag gjorde en mall till en kompis som behövde skriva ut hyreskkontrakt. Det löste jag elegant i Word.
Excel med dess makromöjligheter är suveränt.
På den här nivån så kräver både Word och Excel en hel del träning för att man ska behärska. Inget för de som tar enkla vägar.
Jag håller med om att Excel är bästa programmet för faktureringar och uträkningar men..... det var ju inte detta Nina efterfrågade.

Sedan beror det självklart på datavana och hur ofta man arbetar i programmen. Finns många käcka finesser i både Word och Excel men det kräver kanske ngn sorts utbildning och är kanske inget man med lätthet sitter hemma och klurar ut alldeles själv.

Ett stort tack till alla som är med och försöker hjälpa varandra här i forumet, har själv fått hjälp när det behövts.
Trevlig helg!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem