Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: TV, film och musik

8mm Vidiofilm Hi8 till Datorn?

8mm Vidiofilm Hi8 till Datorn?

Jag har ett antal Vidiofilmer Hi8 som jag spelat över på CD.Nu skulle jag vilja
överföra filmerna till mina filmer som ligger i Datorn eller ett USB minne.
Tacksam för svar Aqvist.
Antal svar på detta inlägg: 10
markera en fil på cd-n med vänster musklick, högerklicka och välj kopiera, flytta till minnet eller katalogen , högerklicka och välj klistra in.

eller

markera filen på cd-n med att hålla ned höger musknapp och dra filen till ditt minne eller katalog.

eller
markera med att hålla ned vänster musknapp på filen i din cd och dra och släpp när pekaren är i katalogen eller fönstert för minnet. fär du ett val, välj rätt.
Har provat alla tre förslagen,när jag skall öppna filen så står det att den går inte att öppna. Det var inte CD skivor som jag skrev,det är DVD+R.
Kan du spela upp filmerna i datorn från DVD-skivan så ska det inte vara något problem och det ska inte vara några problem att kopiera dessa.
Är varje film en enda fil, eller har man gjort om den till videoformat, i så fall måste du öppna rätt fil
Annons
Jag kan spela upp filmerna.Dom är avspelade från en Vidiokamera med
8mm vidiokasett Hi8 till en DVD spelare med en DVD+R skiva i.Det sista
du skriver om en enda fil och filformat kan du utvekla det lite mer,för jag
är en Gubbe på snart 80 vårar.

Tackar på förhand Aqvist.
Aqvist, skall man kopiera en fil, så öppnar man dem inte, och skall man starta en film som har flera filer skapade till sammans med filmen så måste man starat rätt fil, annar så får man felmedelande som du just skriver , den går inte att öppnas , eller att filformatet inte kännes igen, och vad vill du öppna filen med. i ditt fall så är det ju det program som du just kör filmen i som är rätt program för själva filmen. de andra filerna är tilläggsfiler som skapats vid konverteringen.
och skall alltså även de kopieras , om du skall göra det.

ett exempel på hur det kan se ut
MOV01210.MPG 1269kB
MOV01210.THM 4kB

MPG = filmen
THM = tumnagelfilen

sen finns det flera varianter
Jisses nu blev jag intresserad på allar. Håller just på att kopiera vhs-filmer ca 30 st från en videokamera till dvd-R.
Tanken är att jag ska lägga över en film på datorn och redigera den där och sedan bränna en ny skiva.
Ska prova det imorgon och hoppas att jag kan använda mig av några av de här tipsen som angetts.
Jag ser att Göcke fortfarande är i farten och det gläder mig, har inte varit ute på forumet på ett år, men nu är jag på G med mina vanliga dumma frågor igen.

Lycka till 80-åringen. Skriv här och tala om ifall det funkade för då kommer jag att KOPIERA dig...hehehe
Hej ormtunga! Det är nog mycke svårare att Kopiera mej,och dubbelt svårare
för mej att kopiera DVD skivan. För att ta det från börgan.När jag stoppar in DVD skivan i datorn ,vad vill du görakommer det upp en skylt,vad vill du göra.Spela upp DVD vidios i VindoWs Media Player,eller öppna mappen för att
visa filerna eller gör ingenting.Har provat på W Media Player,jag kan titta på filmen men inte mera.Går jag in på filerna kan jag inte flytta dom som jag vill.
Jag är nog ett hopplöst fall.
Klicka dig in till dvd-skivan. Där ligger dina filmer. De kan ligga i en gul katalog eller bara lösa för sig. Markera dessa och välj kopiera med genom att klicka med höger musknapp, eller markera alla genom CTRL och tangenten A. Håll sedan ned CTRL och tryck på C. Byt nu plats och välj var du vill ha dina filer i datorn och välj klistra in (höger musknapp på aktuell katalog, eller CTRL och V. Nu ska dina filer kopieras in, INTE FLYTTAS, för det går inte.

Sedan är det bara att spela upp dem med valfri mediaspelare. Du kan ex istället för Windows mediaspelare ladda ned VLC videolanspelare från http://www.videolan.org/vlc/download-windows.html och installera denna. Den är lite lättare att använda om dina videofiler är just videofiler och ligger i en katalog, eftersom du kan välja att öppna katalogen istället för att hitta rätt fil.

Lycka till och hör av dig så ska vi hjälpa dig vidare
lägger till detta som kanske kan hjälpa flera
om detta med att kopiera eller flytta filer

Flytta och kopiera filer med dra-och-släpp-metoden
http://goo.gl/mhytp

Arbeta med filer och mappar
http://goo.gl/Q9eot

Nu lyckades jag med kopieringen.Jag klickade in mig till skivan
högerklick+kopiera sedan markera Mina filmer högerklick+klistra in.
blommor:

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem