Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Radioteatern

Radioteatern

Radioteatern i P1 borde läggas ned.Har försökt tillgodogöra mig något men jag klarar det inte. Konst säjer dom ansvariga och det må så vara men jag förstår det inte. Man måste kanske acceptera att förmågan inte räcker till.
Antal svar på detta inlägg: 9
LeiSta471

Det är mycket som behöver läggas ner. Radioteater visste jag inte fanns. Det verkar "mossigt".

Om vi tar nyheterna på TV, så blir det så "tjatigt" så man storknar när kvällen är
slut.

Dessutom sänds dessa nyheter i flera TV- kanaler.
Kanske dags att tänka om och satsa på en kanal med färska grejer.

Just mossigt är vad jag tycker att det är.Bra uttryck
Jag blev trött och less efter ett tag när jag hade tjocktvn.Svensk tvunderhållning
kan man glömma.Har man tur kan man hitta någon bra dokumentär.Efter att jag skaffade plattv så blev jag ännu tröttar.Nu får det vara slut på klagande för idag.
Annons
Kan det bero på begynnande hög ålder
på tittarna, och en för låg ålder hos program makarna.
Man har nog blivit för kräsen av allt utbud som finns tillgängligt.

Men apropå radioteater, jag minns när jag va liten (sent 40-tal), min mamma ville gärna lyssna på radioteater, särskilt på vinterkvällarna.

Då vi va ensamma så skulle vi lyssna på radioteater, alla ljus släktes det va bara radiobelysningens svaga ljus som lyste upp i rummet, då tyckte jag faktiskt det va mysigt.

För mej som liten fanns inget annat att göra.
En av teatrarna utspelades på en järnvägsstation i väntan på att tåget skulle komma.

Man hörde hur vinden tjöt och åskan mullrade då dörrar öppnades när någon av aktörerna kom eller gick.

Dramatiken blev större och större för tågresenärerna allt eftersom tiden gick innan tåget äntligen kom och gjorde sej hörd med både ångvissla och dess stånkande. (Ånglok).

PS!
Denna dramatik gäller tydligen än idag utan ånglok… kanske författaren anade oråd om hur framtidens SJ kommer att fungera…

var det inte härligt att slippa knalla upp,
bara ligga kvar i sängen och lyssna,
småttingarna var ju lika tekniska då som nu,
på med radion, skalbelysningen räckte för att ratta in rätt station,
och sen blev det Grodan Boll & Kallestropp,
stationen stog ju innan på Radio Luxenburg,
som tonåringen lyssnat på på natten,
alla låg skavfötters ,
medan mor & far hade morgonmys,


Jaaa, Göcke.
Inte minst radio Luxemburg som du nämner, jag fastnade för en instrumentallåt som hette Walk don't run och inte minst sångerskan Connie Francis, Bill Haley...
Ja det va tider det...
http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04092.jpg

Här en bild på en av mina idoler...
Trevligt att höra att man inte är ensam att tycka att radion var bättre förr när det fanns bara en eller två kanaler att lyssna på. Fyra programkanaler är för mycket. SR har inte resurser eller kunnande att fylla alla med godtagbar programnivå.
Det blir för mycket pladder och omtugg. Hur många lyssnar t.ex på program tre?

I södra delen av landet kan vi sent på natten fortfarande lyssna på BBC 4. En av få radiostationer som fortfarande sänder på långvåg. Även om man inte riktigt förstår språket så är det en lisa för själen att lyssna på det programmet när omständigheterna medger. Ni som har digital radion kan kan ju ta in det ännu bättre.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem