Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Installera Windows 7

Installera Windows 7

Jag har en fråga, en kompis har inte en DVD-ROM i sin dator och vill installera Windows 7 i den och min fråga är, kan man installera från en extern hårddisk?
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Ny fråga, han har nu en original skiva med Windows 7 Ultimate och original licens till den samma. Han har två hårddiskar i datorn, har jag förstått rätt i era inlägg att han kan kopiera in skivan på sin "D" disk och installera från den eller har jag fått det hela om bakfoten?
om han har en bärbar dator utan cd/dvd brännare
kan han (knappast) ha två fysiska hårddiskar i datorn
däremot kan han ha en disk som är partionerad som två diskar och förmodligen en till partition som är dold där recovery delen ligger på. (3 partitioner)

och problemet om du läser tippsen är att du måste göra cd-ISON bootbar
oavsätt om du kör den på cd/dvd/usb/usbdisk/interndisk.

alltså föreslår jag att du använder Microsofts variant att instalera inifrån det OS ni redan har instalerat. den instalationen kräver inte att man skall boota från ISON.

ISO = disk/cd/dvd-spegel

utan monterar en spegelbildsinstalation och ställer om booten till att instalera vid omstart.
Men då blir det väl två OS eller kan man ta bort XP sen efter installationen? Det är en stationär dator med två hårddiskar.

Om man skall använda det som du skriver i föregående tråd så är det bara att starta datorn och när man kommer in på skrivbordet så kopierar man över Windows 7 skivan till "C" disken i en ny mapp och installera Windows 7 från "C"
Annons
För det är bara en CD-rom spelare han har i sin dator och den kan inte läsa DVD skivor
du får skilja mellan de varianter som finns
instalera som uppgradering
instalera nytt och radera den gamla instalationen
eller instalera nytt som i en dual boot av os. du får då två OS att välja mellan

men jag förstår att du är långt ifrån att klara detta själv.

jag föreslår att du kopierar eller tankar hem windows7an till den andra hårddisken
och instalerar innifrån XP hur du nu skall göra det, när du inte hade en dvd spelare i datorn, men kan hämta paketet på internet.

och kan du kopiera dvdn till hårdisken, borde du ha en dvd spelare, så varför inte
instalera dirrekt från skivan??

hur du än gör finns det fallgropar där det kan strula till det för dig.

gör en bakup på allt som ni vill ha kvar, och testa att datorn verkligen klarar hårdvaruspecen, så du inte får problem med tex minne ("2Gb" eller mer) mm

där kom svaret cd-rom

tanka hem instalationen via nätet från microsoft till andra hårdisken och kör instalationen dirrekt, nyckeln har ni med ultimat dvdn men välj rätt version
Göcke: Kan du ge mig länken vart jag kan hämta ner det från internet så löser det hela sig.

Jag tänkte inte riktigt klart med att sätta i skivan och kopiera för det går ju inte så det var ett feltänk från mig.
ja jag har grubblat och kliat knölen jag har på axlarna och inte funnit ut hur du tänkte
Det var jag som tänkte lite galet, men har du länken där man kan hämta Windows 7 på internet så vore vi tacksamma och problemet är löst i så fall.
När man tänker klart så kommer man på lösningarna, jag plockade bort min DVD-ROM och satte i kompisens dator och så installerade vi win 7 utan några som helst problem.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem