Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Uppgradera en Dell Dimension 9150

Uppgradera en Dell Dimension 9150

Jag har en Dell Dimension 9150 med en Intel (R) Pentium (R) D CPU 2,80GHz och 2GB i ramminne idag.

Jag har tänkt uppgradera denna dator med en ny processor och med 4GB ramminne, jag undrar bara vilken processor kan jag sätta in i den?

Kommer jag att märka någon skillnad på hastigheten med 4 i stället för 2GB ram? Om det går att byta processorn kommer jag att märka någon större skillnad i datorn efter det?
Antal svar på detta inlägg: 10
http://goo.gl/UsIsL

testa om din dator klarar att köra windows7 innan du kör vidare
Jag kör redan Windows 7 Ultimate på den och inga problem.
Har kört med Windows 7 sedan det kom ut i handeln.

Har ett NVIDIA GeForce 210 grafikkort också i den.
Annons
Till att börja med så måste du fundera vad du använder datorn till. Är det spel eller tyngre program, bild och grafikhantering, eller bara till vardags?
Det är rent allmänt som jag använder datorn för hemmabruk, surfar, mailar och tittar på en och annan film bland annat!!!
Det enda jag vill veta är det som jag beskrev i mitt första inlägg, byte av processor och ram minne.
Spontant skulle jag säga att det är tveksamt. Jag vet inte vilket moderkort som sitter i en sådan burk och vilka processorer som passar.
Specifikation för din Dell är detta:

http://korta.nu/8qhv8

vilket talar om att du har Socket-T som är samma sak som Socket-LGA775

på Komplett.se finns dessa processorer som du kan använda:

http://korta.nu/tj3jf

Den snabbaste är den Quad Core (Med 4 kärnor) men det är inte säkert att ditt moderkort klarar av den eftersom det står att den klarar av Dual-Core (2 kärnor)
men inget om 4 kärnor, det bör man kolla på Dell's sidor och om man kan uppdatera Bioset
med A4 bios kom detta
The following changes have been made to BIOS rev A03 to create A04:

1. Add support for newer processors
2. Add Sigmatel preparations for Windows Vista.
3. Improve boot menu support for Quick Resume technology.
4. Improve processor detection code.
5. Improve fan tables for newer processors.

och A7 är den senaste

de jag har uppgraderat till dual har inte blivit nämnvärt snabbare

däremot så kan man uppleva en snabbare dator med en snabbare disk och om den kom med två speglade diskar. ersätta dem med en snabbare.
att uppgradera från 1 kärnig till flera kärnor kan visa sig att de filmer med HD kvalitet typ .mkv filer i 1080p går att titta på datorn utan att det laggar (även streama till TV'n)

man märker även skillnaden om man jobbar med att konvertera video-filer till olika format som t.ex. en .mkv fil till DVD så med en 2.8 GHz processor 2GB i ram tar det för en 1.5 timmars film c.a 2,5-3 timmar att konvertera.
Med en 3.0 GHz 2 kärnig processor och 4GB i ram tar det c.a 50-70 min att konvertera

Det beror klart på vad man gör med datorn för att man ska märka större skillnader

Jag har själv uppgraderat och testat just på dessa områden och märker dessa skillnader

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem