Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Torx skruv

Torx skruv

Alla har väl någon gång försökt att skruva i eller ur en skruv. Förr var det enkelt. Man behövde bara en typ av mejsel, en platt sådan som passade i ett rakt spår i skruvskallen. Enkelt och praktiskt. Sedan kom Philips skruv med ett dubbelt kryss mitt i skruvskallen. Senare tillkom Pozidrive som liknar Philips skruvspår men är ändå inte riktigt samma sak. I byggvaruhusen håller nu dessa tidigare typer av skruv på att ersättas med en ny skruvtyp; Torx skruv, som har ett försänkt stjärnformigt skruvspår.

Förr klarade sig den händige med en typ av skruvmejsel. I fortsättningen krävs minst fyra olika mejseltyper, varav var och en i ett antal olika storlekar.
Den som försöker att lossa en gammal övermålad skruv inser snart att den bästa skruven var den gamla enkla skruven med en enkel slits som mejselspår.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Ja.
Skruvdragarnas fel.
Det måste gå lätt och fort för "hantverkarna".
Är bara så att det följer industrins snabba arbetsmoment. Torxen är snabbare att få in bitsen i. Lite tid att spara i arbetsmomentet. Sedan får vi vanliga amatörer anpassa oss till det som handahålls.

Att se skillnad på Philips å Pozidrive. På Pozidrivens skruvhyvud är det 4 diagonala streck . På skruvmejslen ser man i överkant av * en vinkling extra gentemot Philpsmejslen
Annons
Torxskruv, framförallt små dimensioner är värdelösa.. Drar man lite för hårt drar man sönder torxen.. Momentmejsel är att föredra när man handskas med dessa skruvar..

Fast torxskruv används ofta för att förhindra klåfingermänniskor att skruva isär saker dom inte har i att göra. T.ex. vanligt när det gäller elekronik o.s.v. som man inte ska meka isär och pilla i..

Torxbits är dock ett väldigt bra redskap om man ska gänga ur en sönderdragen insexskruv.. Fixa bara fram en torxbit, modellen stärre än insexskruven, hamra i bitsen och gänga ur den sönderdragna insexskruven..
Det finns även torxskruv, insexskruv med pigg i mitten, för att ytterligare försvåra för svenssonfolket..
Som ytterligare lök på laxen så har ju Grabber Lox
som inte liknar något annat. Vi väntar med spänning på nästa innovation.
Du glömde en skruv, insex skruven. Men jag håller med dig och värsta är att nu för tiden så blandar de skruvar hej vilt.
är det fel att utveklingen går framåt?
ser bara positivt med nya format.
framförallt , när det gäller garantier.

det finns lite udda varianter av trekan/fyrkant med spärrtapp. tror inte många har sett dem , om man inte jobbar i rätt branch.
Problemet är att verktygslådan blir större och större.
Det blir svårare att hitta vad man behöver.
ja man kan ju inte ha dem lösa i en gammaldags verktygslåda, förståss.

jag samlar de olika sorterna i små eller större pennetuier med dragkjedja.
en lösning jag haft enda sedan 60talet

ett etui för varje typ av jobb.

jag jobbar i allt från klockor / elektronik/ till fordon, det behövs en mängd verktyg här.
och jag hatar förstörda/utslitna verktyg i större utsträckning än att de byter form

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem