Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Stalkning

Stalkning

Med begreppet stalkning, eller olaga förföljelse, menas att någon systematiskt förföljer, kartlägger och smyger sig på den utsatta personen. Det innefattar även att gärningsmannen tar upprepade kontakter med sitt offer som är oönskade och uppfattas som störande, kränkande eller skrämmande. Gärningsmannens agerande måste innefatta brottsliga handlingar för att kunna dömas för olaga förföljelse.

Ny lag från 1 okt!
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Menar du sådant som sker på Internet, så är det så gott som omöjligt att få rättelse.

Jag var utsatt för ett par år sedan för diverse hot, hade IP adress och namn på personen, men polisen lade ner ärendet, de tyckte inte spekulationer om min död och att jag var under bevakning var tillräckligt!!!
Ja du north,att få upprättelse är inte det lättaste man kan ge sig på. Det kan nog inte minst kvinnor skriva under på.

Förhoppningsvis ska dom nya lagarna som tillkommer ge oss hedliga människor ett bättre liv. Men det återstå att se. Eller en ytterligare tandlös lag?
north, för några år sedan fanns ju inte lagen, vi får väl hoppas att den nu kan hjälpa till i sådana ärenden även om jag är skeptisk.
Annons
Frågan är väl bara om polisen har tid, jag tror inte det kommer att prioriteras särskilt högt.
Man kan ju undra om elektronisk fotboja eller annan övervakning kan leda någon vart?

Och hur blir det när bojan tas bort? Återfall!?

I en stad här i Småland går en man och onanera framför kvinnor. Ja, till och med framför deras bostad.

Trots upprepade försök är mannen på fri fort och kan fortsätta sin versamhet.

Hur högt prioriteras detta,det borde väl vara enkelt att få tag i honom?
Tror inte den här lagen har tillkommit för oss vanliga människor utan det är för att skydda den kända eliten.

Polisens resurser lär inte räcka till alla fall.
Massor med kvinnor t.ex. kommer att vara gynnade av lagen. Idag är Besöksförbudslagen alltför trubbig och kommer alltsomoftast in för sent i händelserna.

Lagen är ett försök att rädda alla de hundratals kvinnor som mördas varje år i vårt land och där hjälpen kommer för sent för att polisen juridiskt står maktlös.

Det finns möjligheter att läsa på innan man tycker något...
Tack för det värdefulla tipset, det kommer jag att ha nytta av i livet.
Jag tycker man skall få tycka vad man vill, inom forumets regler!
Precis north!!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem