Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Digital-tv

Digital-tv

Var kan man få tag digital fördelare som man sätter direkt efter tv-antenen, som finns till hyreshus. För i dom flest hyreshus behöver man inte skaffa någon box till varje tv. Där sker omvandlingen centralt.
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

catv företag kan säker skaffa hem det du behöver, annars så är det direkt till tillverekaren typ barcom
http://www.barcom.se/

och andra liknande föertag.

Jag vet inte om det finns en sådan omvandlare som du vill ha Jörgen.
Omvandlingen sker inte som du tror i källaren utan redan hos kabel-TV levrantören.
ComHem som är en av levrantörerna kommer att leverera 1, 2 och 4:an okodat digitalt.
Till alla andra kanaler kommer man iaf. att behöva en box till varje TV i huset.
Ring gärna ComHems kuntjänst om du vill veta mer, 0771-555500.
I hyreshusen sitter bara en förstärkare i källaren, inget mer.

Men det kanske kommer något på marknaden snart, jag hoppas iaf det. Vi har 3 st. Tv + 2 video och en DVD-recorder i mitt hem. Det blir många boxar det !
/B
Den kan decodas hemma hos villaföreningen också.
precis som satelit tv tas ned via parabol och delas upp
på olika sätt

eller att man skaffar en decoder till samtliga kanaler du vill se.
i det digitala marknätet.
och slår ihop dem till en analog signal i ett analogt kabelnät med en analog mixer, om man skall köra med analoga tv apparater.

men man får säkert leta efter något som passar plånboken.
Annons
Hej!

Jag kan inte låta bli att kommentera att jag har basutbudet idag med upc, och om det går över till digital-tv så får jag exakt samma kanaler fast att det blir 100:- dyrare i månaden (basutbudet)!

GRRR!

Såå..vad tjänar man på det?

Och dessutom kan man inte välja kanalerna valfritt utan dom sitter ihop redan i några fjantiga paket!

Hoppas det kommer snart att man kan välja ALLA kanaler efter tycke och smak...
Hur är förresten bildkvalitén med digital-TV? Jag har hört att den inte skall vara så bra som det påstås. Har dekodern någon betydelse för hur bildkvalitén blir?

/Jocke
Om du menar markbunden digital tv , så är det tv-antennen som
kan vara boven, på grund av att man har en gammal antenn som inte är bygg för den bandbredd som kan behövas, däremot så krävs det en lägre antennstyrka [signalstyrka] för att få bild i digtalsytemet.
och i andra hand så försvinner den helt om den inte kan koda signalen, hade du en analog signal så fick du mer snö i bilden tills den försvinner.

hoppas att du förstår vad jag menar.
Det jag hört var att bilden ibland kunde se ut som en hårt komprimerad film i datorn. Grova pixlar och att färger ligger som i stora block i bilden. Detta visade sig speciellt när man körde upp bilden på väggen med projektor.

/Jocke
Jocke:

Bild och ljud ÄR bättre digitalt, men se upp för Boxer. Dom komprimerar sändningen ännu mer än vad satellitutsändningen gör, och ju större TV du har dessto större blir skillnaden... åt det sämre hållet! Så sitter man med en 42" TV, kan man glömma Boxer!
Jo så kan ju bilden bli om den försöker att kompensera bit-bortfall
motsvarigheten på den analoga sidan är snöig bild.
det gäller alltså att ha rätt signalstyrka.
Jag har haft digital-TV via boxer. Bilden var mycket klarare, precis som det var skrivet. Jag hade dock bästa mottagningsförhållande där jag bor. Digitalboxen som jag använde var långsam att starta upp. Jag vet ej om det beror på tekniken eller om det varierar från box, till box. Att byta kanal, dröjde på min box några sek, så att zappa kunde göra en tokig.

I analog TV så blev bilden dålig vid sämre väderförhållanden, men gick ändå att se på.
När det gäller digital-TV vid dåligt väderförhållande och bitbortfallet blir för stort så försvinner eller låser sig bilden helt enkelt. Så om du använder dig av digitalbox så tycker jag att du skall köpa dig en drös med familjespel som ni kan roa er med, eftersom att TV-tittande ej är att tänka på under dåliga väderförhållanden.. :P

Min slutsats av det hela är att tekniken är alldeles för ny för att föras in som ersättning för det analoga nätet ännu.

När mobilnätet MNT lades ner så blev dom tvungna att erbjuda alla MNT-användare ersättande mobiltelefoner med stöd för GSM. Detsamma borde gälla dom kunder som nu måste använda digital-TV.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem