Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

hoppas ni förstår hur jag menar.

hoppas ni förstår hur jag menar.

hej!
jag undrar hur man ska fixa med internet till bärbardator.
har stationär nu bara.
jag vill liksom ha båda igång samtidigt.
:-S
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

enkelt utryckt , våglängden, den innehåller två toppar där du har kraftig signal och 3 noll genomgångar , titta på sinuskurvan så förstår ni vad jag menar. därför pratar man om kvartsvågsantenner, alltså en/4 del av en hel vågläng, vet ni inte
frekvensen , kan ni leka med att flytta antennen från eller mot motagaren så ser ni toppen och dalarna , via utslaget.

det andra är att få ett såkallat jordplan eller strålnings riktning
fastställt för sin utrustning, det kan man göra genom att rotera
tex en bärbar sakta och se om man får en starkare signal.
lika så med en sationär dator , den brukar ju ha antennen jömd där bak och hela lådan fungerar som skärm eller det motsatta , ett bra jordplan. , detta har inte med jord eller element att göra.

utan bara lite om vad som bromsar rx/tx

det kan vara radiofrekventa störningar , men det är större risk att
det är just våglängden som lurar er att få dålig signal.

vill man leka med att räkna ut våglängden så är det
300/frekvensen i MHz = våglängden i meter dela den sedan med 4 så ser ni kvartsvåglängden
är frekvensen 3GHz
300/3000= 0.1m 0.1/4 = 2.5cm
det innebär att flyttar ni den lite mer än 5.0cm så bör ni hitta en topp i signalen
nu är detta inte något exakt , men ett bra hjälpmedel att förstå
att man inte bara kan springa iväg med datorn , utan följa dessa enkla regler istället.

ni kan leka med era mobiler på samma sätt , alla som tror sig veta att masten de skall nå till vänder sig och tittar dit , fast det skall vara tvärt om. det är din krop som hjälper till att ge jodplanet. det bästa är att bara snurra runt och titta på mätaren.
och sedan göra en långsam förflyttning till den starkare signalen.

phu , nu blev det så här långt igen.
hoppas att ni fick något att leka med nu,
och att ni förstår vad jag skrev
mvh // göcke


Tack för ert engagemang!
Nu var det så att efter att jag skrev min fråga igår kväll, så gjorde jag en sak som gjorde att det fungerar bättre på den stationära (som ni minns fungerade det ju rätt bra på den bärbara).
Jag har parabol - och har från "huvud-tv" och dekodern, en transmitter som sänder till en annan tv där receivern står. Den här transmittern och receivern har tre kanaler, så jag bytte till en annan kanal. Min datorkunniga vän informerade mig nämligen om att de kunde störa mitt nätverk (de kunde typ använda sig av samma kanal eller nått och då störde det mitt surfande).
Jag har inte hunnit pröva så länge i sträck än... men hittills har jag inte blivit nedkopplad.
Låter ju bra ,
tror inte att det är just kanalen som spökar utan
att utrustningen strålar ut sk. övertoner som faller in och stör.
Varför jag inte tror på kanalen, det beror på att all utrustning i europa skall säljas med godkänd bandplan, att de ligger innom det område som just den produkten är tilldelad, tyvär så strålar all radioutrustning andra frekvenser också , så att de kan störa.
Det är alltså mycket mer komplext en vad man tror i första hand.

Det tredje är att en blandprodukt av frekvenserna kan hamna just på någon annas frekvens och störa.

Det positiva är tycker jag att du har hittat en störkälla, det är inte alltid så lätt att göra.
Och att vi kan ta detta med oss ,
om vi råkar ut för ett liknande problem.
Tack för tipset
Annons
Ja Göcke.. hehe... alltså min "datorkunniga vän" sa inte kanske exakt så som jag skrivit (han pratade om störning och sånt), men han förenklade säkert grovt (för att jag skulle få nånslags hum) dessutom var det väl så jag tolkade det och tyckte det var enklast att skriva, utifall någon annan kanske har samma störning. Hur som helst så blev det iallafall stor skillnad efter kanalbytet (och det är ju det viktiga för mig ). Nu har jag prövat flera timmar i sträck och har inte blivit nedkopplad en enda gång.
CG , den här sändaren ovh motagaren , har den något namn?
märke?
kan vara bra att veta

som sagt det är ju viktigast att det fungerar för dig.
Tyvärr, det står bara Wireless AV-link på dem (och har inte kartongen kvar)
inget i botten på dem
Nepp
inte ett P/N nummer eller serienummer ens

Är inte hemma nu - men det står inget P/N nr. Däremot Model. AVL-R1. Naturligtvis står där ett serienr, men inte minns jag det nu. Av ren nyfikenhet Göcke - vad ska du med serienr till?

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem