Lördag 21 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Vintertid

Vintertid

Idag ska klockan vridas bakåt 1 timme, men f-n jag tappade klockan, när jag skulle ta den ner från väggen. Glaset sprack, visarna lossnade, dito batterilådan.
Vad var det för en idiot som hittade på att ändra på klocktider?
Antal svar på detta inlägg: 10
nåja, en stillastående klocka visar iaf rätt tid två gånger om dygnet
instämmer
Bland alla idioter som finns, anser jag att detta är det mest idiotiska påfund som uppkommit...
Annons
Det var inte bara det att jag tappade klockan i golvet, frugan jobbade med middagen en timme för tidigt. Det var den biologiska klockan som tickade sommartid.
Nåja RolleBe. SJ körde ju tågen 1 timmer för tidigt, fast det var visst inte SJ utan något annat bolag.

Jag håller med Lasse om att varför håller vi på med detta. Det vore väl i så fall bättre med konstant sommartid.
PerAsk!

Det finns inget som heter varken vintertid eller sommartid när det gäller tidtagning.
Det heter normaltid. Det betyder att klockan är 12:00 när den är 12:00.
I Greenwich är klockan då 11:00, men den grejen fattar jag eftersom jorden snurrar runt. Hoppas den inte slutar med det.

När jag åt lunch idag så kände jag att något var galet.
Min mage är inställd på normaltid.

Nu var det ett tåg som for iväg. Nästa gång är det kanske värre.
Om tio tåg far iväg när dom har lust, så blir det nog kaos.
Man kan gå halva vägen tycker jag.. Nästa gång när vi ställer för sommartid så ställer vi fram klockan en halvtimme, sen får den stå på det klockslaget sen framöver, utan något hittande dattande fram och tillbaka år efter år.. Anledningen till sommar/vintertiden har ju att göra med att det blir ljusare/mörkare tidigare/senare.. Men kompenserar man med en halvtimme kan ingen gnälla över den halvtimmen hit eller dit som sker vid sommar/vintertid..
Sommartid innebär att lokal tid justeras fram (vanligtvis en timme) under en del av året i ett försök att bättre nyttja den ljusa delen av dygnet under sommaren. Genom att vi följer klockan när vi stiger upp men dagsljuset när vi bestämmer oss för att gå och lägga oss får sommartiden oss att stiga upp tidigare och stanna uppe längre i förhållande till normaltiden.

Sommartid föreslogs första gången 1895 av George Vernon Hudson med motivet att ge arbetare mer användbar fritid efter arbetets slut. Sommartid har historiskt använts främst under de båda världskrigen och sedan slutet på nittonhundratalet.

De första försöken i världen med officiell sommartid skedde under första världskriget 1916, då Tyskland och dess allierade, samt Sverige, Storbritannien och flera andra länder hade sommartid. Försöket var, framför allt inom lantbruket, inte populärt, och det dröjde till 1980 innan sommartid infördes igen i Sverige.

Internet är bra..
Ua Ua vilka problem Ni har. Som sjöman är detta en vardag. Kolla vad en resa mellan Kapstaden > Sidney innebär. Dessa timmar avverkas på ca 12 dagar beroende på väder & vind.
Jag blir alltid gladare när man har ändrat till vintertid för då vet jag att vintern är på väg. Nu hoppas jag bara på kyla o en massa snö :D

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem