Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Excel

Excel

Jag har fått ett konstigt fenomen på en dator. Det har uppstått alldeles själv. När jag skriver in ett tal i Excel, t.ex. 25 så blir det 0,25. För att få 25 måste jag skriva 25,0.
Enkelt tycker säkert någon. Det är ju bara att gå in i Formatera celler och välja Tal, sedan ta bort decimaler. Men det hjälper inte. Ställer jag den på 0 decimaler, så blir det 0,25 iallafall. Helskumt. Något tips?
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

excelversion?

och har du mallen satt till standard allmänt i alla fält och kolumner
Excel 2007 Jag har inte ändrat något. Var hittar jag mallen?
Men, om jag ändrar i en cell, så ska det ju ändras. T.ex ta bort decimaler. Den visar hela tiden 100 gånger för lite
gör den det i en nystartat excel ark med.

markera allt uppe i vänstra krysset i ett nystartat ark, högerklicka
då har jag för mig skall du se grundinställningarna.

www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04113.JPG
Annons
Villkorsstyrd formatering kanske ligger o spökar i bakgrunden?
Jag har min Excel på engelska och vet inte vad det heter på svenska, men:

i Excel Options, under ADVANCED Editing options finns det en som säger:

"Automatically insert a decimal point", den har du förmodligen förbockad.

I Excel 2010 hittar du Options under fliken "File", men i Excel 2007 vet jag inte.
Jag har villkorsstyrd formatering, men på en helt annan sida.
>Göcke: Länken till Formattera celler, där har jag försökt.
Det måste vara något centralt, för öppnar jag ett helt annat exceldokument, så är det likadant där...
då har du att kolla det MussePigg föreslog

alternativt att någon har ändrat värdena för standardmallen så den har problemet inbyggt , som du har upptäckt
en standard mall skall ha allt i text inte i siffror , om jag minns rätt när detta uppkommer. och inställningen som MussePigg nämner
Tack, men rutan för infoga decimaltecken automatiskt lägger bara till decimaler EFTER talet. Mitt problem är att Excel ändrar talets värde 5 blir 0,05 osv. Precis som vid % . Skriver jag 5 och det visar 0,05, och jag trycker på % så visar den 5%, alltså den förstorar med 100, eftersom procent är hundradelar. Går jag in vid Formattera celler och väljer att inte ha några decimaler och skriver 5, så visar den 0, alltså inga decimaler (0,05)
Felet finns kvar om jag öppnar ett helt nytt Exceldokument på datorn
Hur kan den lägga till decimaler efter talet? Hur vet Excel då hur många decimaler du vill ha? I min version, om jag bockar för att automatiskt sätta in decimaltecken, och skriver 5, blir det 0.5 eller 0.05 beroende på hur många decimaler har angivits i rutan under. Om den är avbockad och jag skriver 5 blir det 5.

Om jag i rutan under anger 0 (noll) decimaler och skriver 5 så blir det också 5.
Iggesörping!
MussePigg har rätt.

Gå in under arkiv/alternativ/avancerat och bocka av "Infoga decimaltecken automatiskt" så ska du se att det funkar.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem