Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Pengar

Pengar

Läser att de flesta retar upp sig på att "de andra har mer"

Som man bäddar får man ligga. En massa skitsnack att överklassen har lättare för utbildning. Vad jag vet är all utbildning gratis. Det finns många fonder att söka bidrag ifrån. Kamprad hade ingen guldsked i mun under sin uppväxt och Ikea är inget som man förbiser.
Inte fick jag speciella förmåner, jobbade alla lov & all ledig tid för att klara mina studier. Slutade med skulder upp över öronen. Tjänar i dag mer än jag har förstånd till. Skall jag nu skämmas för min lön och mina förmåner? Knappast jag vet vad jag försakade och vad jag idag kan unna mig. orättvisor i samhället i min värld är på ett annat plan.
Tandvården för de lågavlönade är för dyr, sjukvården bristfällig, de som jobbar inom sjukvården har för dålig lön, åldringsvården bedrövlig osv. För att ta några exempel som enbart drabbar lågavlönade. Pensionärer har det bedrövligt ställt.
Att Vd här har några mille hit eller dit är ointressant när ett tandläkarbesök urhålkar ekonomin för en ensamstående förälder.
Sätt tummen på problemen, högavlönade betalar ordentligt med skatt oavsett vilket. Forna tiders skattejämkning är borta.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Själv förstår jag hur mycket jag tjänar.
Ulula cum lupis, cum quibus esse cupis

Man formas tankemässigt naturligtvis av sin situation i livet precis just nu..
Imorgon kan dock livet helt plötsligt vändas till att vara helt annorlunda..

Superbia genomsyrar egots tankar på alla plan, gärna inlindade i höga tankar om
att själv ha alla svar på varför det finns fattiga och rika i värden.

Det egena jaget sväller ut och slukar all plats i medvetandet så medkänsla och omtanke
för andra levande varelser förlorar total mening och sedan ruttnar bort på botten av
självdyrkandets heliga altare.


Semper humilis är däremot raka motsatsen och inger åtminstone hopp för mänsklighetens framtid.

Cupido dominando cunctis adfectibus flagrantior est.
Det finns högavlönade jobb och lågavlönade jobb, inget mera värdefullt än det andra, vad som skiljer är att människor har olika förutsättningar och lever helt olika, men detta gör inte att man skall nedvärdera varken den som har det gott ställt, eller den som får kämpa för sitt uppehälle.

Det hade aldrig fungerat om alla hade tjänat, "mer än jag har förstånd till", det tjänar man inte på ett industri jobb, någon måste utföra de jobb som de förmögna har råd att betala för, tycker man bör tänka på det om man är ¨så förmögen som karlmann säger sig vara.

Personalen på din favorit krog, sköterskan på vårdcentralen frisören taxi chauffören, flygvärdinnan och många andra yrken som finns för att passa upp de förmögna, har inte de rätt till ett drägligt liv även efter sin pensionering.

Tycker det är tråkigt när man ser ner på människor som inte passar in på ens syn om framgångsrik, framgång har ingenting med pengar att göra, däremot hur man klarat ett långt liv utan att ligga någon annan till last, oavsett om man gjort det genom en hög lön eller genom bidrag.
Annons
Ja, pengar är till beskymmer för fattig och för rik !!!
Lagom är bäst
-När man föds ligger man sjukhuset till last.
-Blir det kejsarsnitt så blir det ännu större last.
-Får man sedan kikhosta som jag fick så blir det en mycket stor last.

Bryter man sedan ett ben i en klätterställning på dagis. Uj vilken last.

Börjar man sedan klättra på gravstenar som inte är pålade ner till 30 meter
så blir det en dödlig last.o.s.v.

Samhället skall finansiera allt. Men ingen vill betala skatt. Vem skall då
betala min pension. Antagligen en kines som jag aldrig har sett.

Kineser är förvisso kommunister, men dom är snälla.
Dessutom är dom smarta.
pensionär:

Så sant, men det är så att den är fattig oftast far illa och inte ens har lagom, medan den rike skrävlar om sin EGEN förträfflighet oavsett hur han fätt ihop överflödet.
Nu blev det helt fel.
Jag nämnde de som skulle ha mer betalt dvs de som idag har det sämst.
Mor/far var fabriksarbetare med fyra vilda barn och vi växte upp i arbetarkvarteren.

Alla i min vänskapskrets kallar mig för "återvinnings ingenjören". Jag har den äldsta datorn, sämsta & äldsta mobilen av alla och min rosthög från sjuttiotalet torska i besiktningen. Frun har en billig bil 150 tkr dock av årets modell. Bullteven från 1988 byttes till LCD nyligen, den får plats i Billy bokhyllan. Jag flyger aldrig business klass varken i tjänst eller privat. Huset är på 97 kvadrat. Min kostym är 18 år gammal, används ytterst sällan dvs helst aldrig. Äta ute gör jag när min fru vill äta ute, det blir på McD eller ett asiatisk ställe. Kläderna är från varuhusen eller ärvda från sonen. Frun tycker ibland att jag ser ut som om jag ekiperat mig på soptippen.

Lyckan är att inte behöva titta på vad maten kostar och få sponsra med allt från kläder till datorer.
Kläder köps nya & tvättas direkt. Då är de begagnade och ok att ta emot. Datorservice innebär att jag byter ut delar/program mot nyinköpta.

Om Ni kan förtydliga för mig var min överlägsenhet mot andra ligger hoppas jag få reda på det.
karlmann!

Jag uppfattar dig som lite "vimsig". Minst sagt.

Du pratar om en grej och menar en annan.
Om du är maskiningenjör, så skall du sluta med det omgående.
Annars händer det en olycka.
Tack leiake för den intelligenta passningen. Ingen svar på min fråga däremot.

Vad bidrar du med till de som behöver hjälp i din vänkrets om du nu mot all förmodan har vänner?

Om du läst mer än en rad och något fastnat finns fler yrken på min lista.

Jag jobbar enbart halvtid som mariningenjör så det är liten olycks risk där.
Värre är det som dykare och den dagen jag inte känner nervositet slutar jag.
Som basist blir jag utbuad eller utbytt.
Som instrumentmakare klassad som en nolla om jag misslyckas totalt.
Ändå får jag fortsätta??
Olyckor händer oavsett vad man har för sig i onyktert tillstånd och jag är nykter i alla mina uppdrag. Tänk på dig själv.

Vad är mitt problem? Borde jag pensionera mig, köpa IPad, Win 7, ny supersnabb dator, sluta idka välgörenhet, ansluta mig till moderaterna, bli politiker, hata pensionärer, lägga mig ner och dö, alternativt sluta ha åsikter på IS forum?

Vad vill du råda mig till i din oupnåeliga visdom och klarsynthet förutom att dö?

Om du mot all förmodan skulle skriva något intelligent vad skulle du då sätta på din nuvarande meritlista?
Att komentera andras inlägg som virriga och analysera fel i texten anser jag definitivt inte som en merit utan en otroligt dum besserwisser attityd. Skärp dig
karlmann!

Ditt sista inlägg var inte så vimsigt. Tvärtom!

Du har delat upp inlägget i korta satser. Då blir allting mer lättläst.
Om ditt CV stämmer så är du överlägsen dom flesta på detta Forum.

Du kansle uttrycker dig i akademiska termer, så vi känner oss som gräsrötter.
Det är din stil. Går nog inte att ändra på. Kör vidare med den, annars blir det
tillgjort.

Du behöver inte tacka, det räcker att du skickar en hundring.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem