Måndag 20 maj 2024 vecka 21
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Äldreomsorgen

Äldreomsorgen

Det är mycket klagomål.
Lite för mycket för att vara sanneningsenligt.

Dom flesta av oss på detta Forum har väl någon som vårdas.
Har ni någon anhörig som vanvårdas så hör av er.

Vi kan inget göra åt vanvård, men vi kan göra den värre genom att
inte opponera oss.

Jag tror inte på uppenbar vanvård. Men det finns nog många svårskötta fall.
Där är det nog inte lätt att fatta rätta beslut.


Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

Leiake Din öppning av tråden är lysande.

Pengar har ingen betydelse vid svårskötta fall. Bemanningen kan vara ett problem däremot.

En dement dör framför Tv'n på äldrevården. Far dog framför Tv'n hemma, dagen efter han fick sitt friskintyg. Mor dog på bussen till varuhuset.
Mina föräldrar hade ingen passning när de dog (54 & 62 år gamla).

Vad är problemet? Att han kolla TV, att han var dement eller dog på äldreboendet?
Nä, borgarna har ALLTID månat om folk med gott ställt. Så har det ALLTID varit och så kommer det att ALLTID förbli, lär er det alla blåögda, lättlurade människor, så kanske vi kan rösta fram nåt annat i nästa val. Bara för att F.R. har talets gåva så kan man väl ändå se igenom det och ifrågasätta hans avsikter, eller? Första och sista inlägget från min sida om detta i den här tråden.
Jag är inte förvånad över det som händer inom äldreomsorgen.

Det är dags att börja vårda en del av oss 40 talister och vi är många. En växande marknad alltså. Då kommer kapitalet fram

Jättegoisten Ingvar Kamprad är ju en av huvudägarna i Carema via sina fonder.

Koreanska jätten Samsung ser mobiltelemarknaden som en snabbt övergående marknad främst pga ökad konkurrens från Kina. De satsar nu enorma belopp på både teknisk utveckling och marknadsköp inom äldreomsorgen globalt.

Så det kommer att bli bättre för en robot är känslokall och det är ju bättre en än sköterska som är på dåligt humör och låter sin irritation gå ut över vårdtagaren.

Eller?


Annons
Önskade att alla fick vård på instutioner när man blir krasslig. Slippa att
ligga ensam hemma och glo i taket och vårdare kommer några gånger per dygn. Måste vara plågsamt. Även med morfin.

Blir inte det dyrare att ha folk körande bil kors och på tvären.

Bygg ett hus på 50 våningars ¨höjd med 5000 vårdplatser och sjukavdelning
och krematoriet nere i källaren. Allt i ett hus. Låt staten betala.

Örebro är en lämplig plats mitt i Sverige.

Alla anhöriga får gratis tågresa dit några ggr/år.
Det blir billigt. Tågen går ju ändå, om man har tur.
karlmann!

En eloge till ditt senaste inlägg.

Snyggt avdelat i små söta bitar.
Jag läste det faktiskt 2 ggr.
Ingen "nappade" på min ide`om ett äldreomsorgshus i Örebro. 50 våningar
var kanske lite för lågt.

Nu har jag tänkt till igen. Ett hus i Norrland, ett i Örebro samt ett i Malmö.
80 våningar med 7000 vårdplatser vardera. Hoppas det räcker.

Min tanke är att allt skall finnas i samma hus.

Det blir kanske lång väg för anhöriga att hälsa på, men det gör dom inte så
ofta i alla fall.

Men det är ju lättare att flytta på unga människor än gamla "uvar" i rullstolar
och annat elände.

I en enkät av 2000 svar, var 80% oroliga för sin äldrevård. Nu har jag oxå
röstat, så då blir det 81 %. Hoppas jag dör snart så jag slipper eländet.
Konstigt att ni som bara har några år till ålderdomen INTE är oroliga för vården ni kommer erbjudas? Själv är jag livrädd för att bli gammal i det här landet. Livrädd att ligga personalen till last, ingen dusch, inga promenader, inga blöjbyten, blir slagen, hungrar, inte utomhus, och hånad. Inget jag precis längtar efter, ändå hoppas jag att det hinner bli bättre innan jag hamnar där. Men är inte speciellt hoppfull så som samhället fungerar idag. Märk, att inte alla boenden fungerar så här, men blotta tanken på att kanske hamna på ett sådant ställe gör mig rädd. Nä, vi som byggde Sverige är verkligen värda mer än så. Jag tycker som Claes Malmberg att vi ska glömma pengarna för ett ögonblick och tänka på hur vi åter ska bygga upp samhället, tänka mer på människan och dess behov.
Är 56 år nu.
Tack för ordet.
Har en mor som ligger på ett vårdhem där de tar väldigt bra hand om patienterna !
Men de är för få i personalen många gånger helst under helgerna , men de försöker i allafall , men de är som leiake säger de ska uppmärksammas mera ,tycker de är hemskt att läsa och se att år 2011 svälter dessa gamla på moderna vårdhem huvva

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem