Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Hållbarhet digitala foton

Hållbarhet digitala foton

Med dagens digitala kameror och de nya bläckstråleskrivarna har en frågeställning dykt upp.

Om jag tar ett digitalt foto och skriver ut det på min bläckstråleskrivare, sätter upp bilden på väggen i "vanligt" dagsljus så kommer bilden att blekna och försvinna ganska snart. Vi talar om 1 - 3 år. Jag vet att ex.vis Cannon säger att man har en hållbarhet på 100 år, med rätt förvaring. Bullshit skulle jag vilja påstå.

Är det någon som vet om proffslabben har en annan metod att framställa bilder från digitala original. och i så fall om de är lika hållbara som den gamla metoden med negativ.
Antal svar på detta inlägg: 4
Jag har då inte märkt att mina bilder som jag själv tog med min digitalkamera och skrivit ut med en HP deskjet 3420, bläckstråleskrivaren, för 5-6 år sedan att de har bleknat och jag har dem hängandes på väggen i vardagsrummet.

Bilderna är lika fina nu som då när jag skrev ut dem.
En fråga som har funnits på tapeten länge lika länge som CD skivornas livslängd..

Vilken papperkvalitet som används är viktigast.
Körs kvalitets fotopapper avsett för ändamålet skall de klara sig lika länge som förr. UV strålar bleker allt i sin väg.

De gamla färgkorten antar först en rödaktig ton, sedan bleknar de bort. Vilket du vet.

Inget svar på din fråga däremot.
Det skiljer nog från de olika labben. Jag gjorde några foton för ett par år sedan, jag tror att det var från Extrafilm och där kan jag nu konstatera att en del kort redan är förstörda, trots att de sitter i ett album utan plast. Skumt och tråkigt
Annons
Mina kort som jag skrev ut ca 10 år sedan är fortfarande lika bra. Körde på HP färg laser & Agfa papper. Dyrt och tydligen bra.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem