Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Itunes Music Store är det bra

Itunes Music Store är det bra

Hej tänkte höra om ni tycker att det är bara att vi nu får en Svensk Itunes Music Store.
Kommer det att stoppa gratis nedladdningen?
eller är den för dyr eller finns det andra nackdelar.
Antal svar på detta inlägg: 8
Vad jag hört är det bra.

Nej kommer inte att stoppa gratis nedladdningen.
Jag tycker det är bra att det finns, dock tycker jag priserna är i saftigaste laget för att det skall få ett mäktig genomslag. 9-10 spänn för en låt ger ju ungefär samma pris som för att köpa en hel skiva (och JA, jag vet att nu kan man välja precis det man vill ha och slipper dåliga låtar)

Sen vad som är det mest lämpliga priset lämnar jag därhän..
Rob, jag var i en nia i dag och upptäckte för mig själv att för tre år sedan var det cd-spelare som gällde, och nu så sitter de med mp3-spelare eller mobiltelefon som bjuder på musiken, och att allt fler kör med trådlösa lurar.
Som lärare så är det svårt att se om de har någon spelare på sig.

Det slog mig sedan att det kanske inte är så lång tid till att strömmande ljud kommer rakt in i örat.

:=) vi kommer att gå omkring med en mussla i örat och skaka i hela kroppen och vara helt okommuniserbara.

liten reflektion bara från min sida.
annars så undrar jag mest vilken teknik på ljudlagringen som
kommer att vinna slaget. om någon kommer att göra det.
Annons
Glömde påpeka en nackdel som gör att jag inte skulle använda ITunes storen och det är DRM:en.. ska jag köpa musik så ska jag kunna använda den hur jag vill inte vara begränsad med rättighetsproblem när jag försöker flytta musiken från datorn till mp3 spelaren eller när man ska bränna skivor.

Det fanns ju program som man kunde köpa musik igenom Itunes men så man slapp DRM:en men det sluta funka efter att apple fick reda på det.. Men jag tror det kom ett nytt då.. Men så länge det är DRM så kan man inte köpa musik eftersom man inte kan vara 100% säker på att man kan använda den där man vill.
Låter som ett dödläge alltså
här kan man köpa en låt , istället för hela cd-n ,
som man bara vill spela en låt på.

och då faller det på att det inte går att [sprida det] flytta det mellan olika media.

det var som på betamax/vhs slaget och ljudkassetformaten
de gick inte heller att flytta emellan.

hur upplevs ljudet annars mellan de olika formaten
Rob: En fråga från en okunnig - vad är DMR?

Sen undrar jag, det står så här på iTunes:
"Du kan bränna enstaka låtar på obegränsat antal CD-skivor för personligt bruk, lyssna på låtarna på obegränsat antal iPod och spela upp dem på fem olika Macintosh-datorer eller Windows PC"
http://www.apple.com/se/itunes/store/
Det tycks inte vara så begränsat ändå - eller är det jag som missuppfattar?
F´låt.. skrev fel. Vad är DRM?
Det är inga problem att avkoda de skyddade MPEG-4 filerna som man köper från iTunes. Skaffa programet Tunebites. Det finns lite här och var på nätet att ladda hem med regguppgifter,

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem