Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Ändra i ordlistan word 2007

Ändra i ordlistan word 2007

I min version av Word 2007 godkänns ordet "förgående". Jag vill ändra så att ABCkontrollen felmarkerar och med höger musknapp kan jag välja "föregående".
Hur gör jag? M a o hur kan man ändra/ta bort felaktigheter i den inbyggda ordlistan/ordlistorna? Eller ligger felet i Autokorrigering? Hittar ej autokorrigering. I F1 (hjälp) står det
"1.Klicka på Microsoft Office-knappen och sedan på Word-alternativ.
2.Klicka på Språkkontroll i dialogrutan Word-alternativ och sedan på Alternativ för autokorrigering."
När jag klickar på Microsoft Office-knappen så finns inte Word-alternativ.

Hur hittar jag felet och rättar jag till det?
Antal svar på detta inlägg: 8
Det finns inte i det vita fältet. Men det blir ju en blåtonad del till höger. Sedan längst ned till höger står det Wordalternativ samt Avsluta Word
För att göra det så enkelt som möjligt, skriv "autokorrigering" i hjälp. Följ anvisningarna så kommer du rätt. Jag har testa och det funkar.

//Lycka till!
Johanna, innan du svarade hade jag kollat Autokorrigering på det sätt du anger. Där var inte problemet.
Egna ordlistan CUSTOM.dic ser inte ut att finnas. Den är tom.
Words inbyggda ordlista vad heter den? Kommer jag åt att redigera den? Trroligen inte. Jag mistänker att problemet ligger där. Kan någon kolla där om "förgående" är godkänt?
Misco - vad blind man är ibland. Såg bara i Menyraden. Tack för att du öppnade ögonen på mig. Där finns ju en massa inställningsmöjligheter. Ska studera dem närmare, men jag hittade inte svaret på mitt problem.
TACK ändå för ert engagemang som är så typiskt för IS.
Annons
Går det inte lika bra att när du skriver "förgående så ändrar datorn automatiskt till föregående"??

Min dator godkänner förgående, jag har nu ändrat i "ersätt" till föregående. När jag efter ändring skriver förgående så efter ett mellanslag eller enterslag så ändrar datorn till föregående.


Hm. Blir inte ditt problem löst genom att gå till Officeknappen, klicka för att få fram"Word-alternativ" och sedan välja språkkontroll? Här kan du ju ändra i ordlistan, precis som Joanna säger. Men det jag tror du söker är ju ordlistan och den finns i din dator på
C:\Documents and Settings\Joakim\Application Data\Microsoft\UProof
Men där kan du ju inte redigera utan det MÅSTE du göra via språkkontrollen. Du kan även lägga till egna ordlistor här.
Lite tips: http://support.microsoft.com/kb/322198
Johanna - jag köper din variant. Den löser problemet, fast i princip så är jag emot att lösa det via Autokorrigering.
Tack Mats - jag söker ordlistan. Trodde jag kunde få upp som ett dokument och gå in i den och redigera men det är väl kanske en livsfarlig variant. Blir lätt fel.
Autokorrigering kan man lätt använda för att skoja på en annans dator. Ex om en person heter Kalle och du lägger in Kalle i listan och ändra till exvis Caligula så blir nog inte Kalle så glad.
CUSTOM.DIC heter din personliga ordlista och den kan du redigera med Anteckningar

sökvägen är något så här.
C:\Users\usernamn\AppData\Roaming\Microsoft\UProof
Göcke - CUSTOM.DIC är tom. Jag har bara haft den här Wordinstallationen i ca 2 mån. Har inte lagt till några ord i egna ordlistan.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem