Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hellefors

Hellefors

När julen står för dörren är butikerna fulla av julprodukter som t.ex.
julmust, men Hellefors julmust som tillverkas av Spendrups Bryggeri AB i Vårby,
har en något felaktig rubrik på julmusten som på finska heter " Juhlajuoma"
som i översättning betyder "Festdryck" eller "Festdricka.
Rätt benämning ska nog vara "Joulujuoma"
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Om " Juhlajuoma" betyder "Festdryck" eller "Festdricka".
Vad betyder då "Joulujuoma"?

Juhlajuoma = Holiday dricka. Festlig drinkar
Joulujuoma = Chrismas dryck, Jul drink

Via Bing och Google

ok...
Annons
Joulujuoma=Juldricka .JB kommer närmast rätt
För oss som minns så var juldricka en kraftig mörk sk. svagdricka bryggd på malt. Julmust fanns inte. Min mor har berättat att man själva bryggde sitt dricka i brygghuset som ofta fanns på gårdarna på landsbygden. Som jag minns det så var det minst 3 bryggerier som varje vecka passerade med sin resp. drickabil på landsvägen. Det var service som gällde. Chauffören kom alltid in och frågade om det skulle va något. Svagdrickat såldes alltid i 5- eller 10-liters flaskor, som kallades för kulingar. Dom riktiga bryggerierna är borta. Nu är det julmust till jul.
Ursäkta, men jag har tydligen blandat ihop Hellefors och Hällefors.

Tydligen vet jag inte om Hällefors ligger i Värmland, troligtvis i Västmanland?

Men var ligger Hellefors någonstans...?

Som finsk har vi i vår familj under alla år sagt Muusti om must, sen vill väl företagen bestämma lite kanske..
Nilho,

Det gläder mig att du lyfter den gamla klassiska juldrycken - Mumma! Jag är uppväxt med denna (c:a 50 år sedan) och den är så underbar så att det inte är sant. För några år sedan så lanserades en "mumma" på systemet, jag tror det var Falcon bryggerier, som jag glatt köpte. Denna dryck innehöll kardemumma och smakade vedervärdigt! Klassisk mumma innehåller inte alls kardemumma utan helt andra ingridienser vilket jag gärna delar med mig av om någon är intresserad (just nu har vi passerat dygnsgränsen med 22 minuter (och 4 glas vin) så jag passar för tillfället.

Julmust är en av de bästa dryckerna på julbordet men "mumma" smakar "mumma". I övrigt så är jag uppfostrad med O.P. som den bästa snapsen till sillen, den enda delen av min uppfostran som jag har 100% respekt för , - Vad tycker ni?
Lasse940 !

Hellefors är troligen ett firmanamn av julmusten som tillverkas av Spendrups Bryggeri AB i Vårby.
Men var ligger Vårby?
Hällefors/Hellefors är samma ställe, Hällefors kommun och hade ett eget bryggeri när det begav sig.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem