Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: InternetStart

Kommentarer om webbdesign

Kommentarer om webbdesign

Jag har sett några nya saker dykt upp på sidan.

Till vänster finns till exempel en "checkbox" och länken "Klicka här för att göra mig till startsida". Jag förstår allvarligt talat inte riktigt den grejen. Skall man kryssa för rutan och sedan klicka på länken eller? Varför? Min filosofi när det gäller sådant här är att förstås det inte intuitivt så är skall det bort (eller förenklas).

Det har också tillkommit en del längst ner på sidan. En "sök på internetstart"-funktion och några "länktips". Sökfunktionen tycker jag är helt onödig då man ju kan söka från huvudsidan. Länkarna förstår jag varför ni har där (för att få lite extra klick och inkomster) men jag tycker inte om placeringen av dem. Dessutom finns ju samma länkar (förutom ebay) till vänster som banners.

I forumet har det tillkommit en liten grej med rubriken "Moderatorer". Att lista vilka som är moderatorer är en bra idé tycker jag. Det finns också en "Anmäl abuse"-länk som inte verkar fungera i firefox. Inte hos mig i alla fall. För övrigt undrar jag varför det inte står "Anmäl inlägg". En smartare lösning tycker jag vore att lägga till en liten länk (i form av en ikon) i anslutning till avsändarens namn på varje inlägg. Klickar man på ikonen kommer ett formulär upp där man får ange varför man vill anmäla detta inlägg.

Det var mina kommentarer.
Antal svar på detta inlägg: 7
Hej Jocke och tack för dina kommentarer.

Det var jättebra input och något som jag uppskattar!

Ang checkboxen förstår jag din synpunkt om att det kan ha dubbel betydelse, jag får försöka ta fram en bättre variant som är enklare.

Ang den nya sökfunktionen längst ner har jag lagt det där för att om man bläddrar ner på sidan och inte hittade det man sökte efter kan man då får snabbtillgång till en extra sökfunktion.

Ang länkarna längst har jag placerat dem där för att testa lite. Tidigare låg dessa snabblänkar högst upp men är inte övertygad om var placeringen blir bäst. Som du påpekar behöver de ju inte finnas med flera gånger. Det är inte säkert att logo-länkar i vänsterkolumnen räcker då vissa kanske inte gillar den placeringen. Vad tycker du?

Också för forumet kom du med bra tips, tack för det. Det tar jag med i nästa uppdatering!

Mvh Daniel
Angående checkboxen för startsida.....
1. Det räcker att du tar bort boxen å har länken kvar.
2. Om du klickar på länken får du en fråga om du vill göra IS till startsida....klickar du NEJ så blir det ändå startsida en liten miss.

Tack annars för en bra sida.

ps. se upp med alla nya funktioner så det inte blir "rörigt" på sidan.

När det gäller den nya sök- och länkraden längst ner på sidan så finns det flera skäl till att jag ogillar placeringen.

För det första tycker jag att det bra om sidan är relativt kompakt vertikalt så att man inte behöver scrolla så mycket. Således tycker jag det är bättre att klämma in banners i vänsterkanten än att ha dem längst ner. Jag föredrar dock rent generellt textlänkar framför banners då jag tycker att man skall hålla sidan så "slimmad" som möjligt (speciellt på en startsida som man laddar ofta).

Andra skälet till att jag ogillar placeringen av sök- och länkraden är att den flyter ut över hela sidan (horisontellt). Internetstart är ju uppbyggd i olika spalter men sök- och länkraden flyter ut över dem alla. Det går bra om det är frågan om en sidfot med mindre text, precis som den du har på sidan, men jag tycker inte det fungerar när det gäller sök- och länkraden. Mitt tips är att försöka inkludera sökfunktionen i sidfoten (kanske med en visa/dölj funktion) och att placera reklamlänkarna ("länktipsen") i vänsterkanten istället för de banners du har där nu. Vet inte om det blir bättre men du kan ju testa.

En sak jag saknar på Internetstarts förstasida är en ruta med namnet "På TV just nu" där man kan se vad som visas på några svenska kanaler just nu. Det optimala vore om man fick ange själv vilka kanaler som skall visas i rutan. Kontakta TV.nu, de kanske kan tillhandahålla en feed att ta uppgifterna från.

Annons
Sökte lite och fann två skapliga "feeds" som ni kan använda för att presentera "På TV just nu". Båda ligger på en lite skum sida men verkar innehålla allt som behövs. Kör ett cronjob och ladda ner filen till din server (ungefär var 15:e minut) och konvertera den till ett format som passar dig. Borde inte vara något större problem.

Fem kanaler: http://tv.scangen.se/ontvnow2.xml
Tretton kanaler: http://tv.scangen.se/ontvnow.xml

Finns det några planer på att förverkliga TV-funktionen?
Ang Tv RSS.
Ladda inte ned filen, läs den bara det är ju en RSS feed.
är vanlig XML så du behöver inte konvertera den. bara läsa den som man läser en databas. Och skicka ut resultatet i format efter önskemål.
Rob: Jo, anledningen till att tycker att filen skall sparas på internetstart är att det minskar trycket på servern som filen nu ligger på. Om RSS-filen skall laddas ner varje gång en användare går i på internetstart skapas ganska mycket trafik på servern som RSS-filen ligger på...och det är nog inte så omtyckt. Anledningen till att jag föreslog att filen skall konverteras i samband med att den laddas ner var för att göra det hela snabbare. Men funktionerna för att läsa XML är så snabba i ASP att det inte har någon betydelse.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem