Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

utskriftsvänliga sidor med CSS

utskriftsvänliga sidor med CSS

Jag skulle vilja ha utskrifsvänliga sidor på min webb och nu har jag hört att man kan göra med med hjälp av css. Har ni tips på bra siter man kan hämta informationen på, helst på svenska men engelska går också bra.

Om man inte använder sig av css, vad finns det för andra alternativ i så fall?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Finns inga vettiga alternativ förutom CSS.

i <link> i headern skriver du bara media="screen" respektive media="print" för den stil mallen som du ska använda när du skriver ut. Ja då så klart så måste du ha två <link>
vad är css?
CSS - (Cascading Style Sheets) är stilmallar som tillåter både den som skapar dokument och den som läser dem att använda sin egen stilmall.
Annons
oki.
snällt av dig att förklara.
tack
Varsågod!
Kan man inte styra över det till en pdf fil
är paranoid mot utskrifter från webben
en bruten inbakad länk kan skapa panik i skrivaren
Göcke det är därför man har olika css:er en för det som visas på skärmen och en som används för att skriva ut.

Men visst du kan styra över det till en pdf men då ska du använda scriptning vilket du slipper med bara css.
Jo det visste jag Rob, men de problem som dyker upp i utskrifter
är just inbäddade länkar, och de är stängda i det gammla pdf formatet. men inte om man kör ut de direkt och med css.
och har man en färgskrivare så är det inte så roligt att tömma den på både papper och färg.
Därför mitt förslag.

bara tips från egna erfarenheter.
och flera års erfarenhet av tömda skrivare på företag.
:)

Kör själv med gömda buttons och menyer nu när jag skriver ut.. Allt det styrs från en av stil mallarna på sidan som ska skrivas ut.. och det är inge som helst problem med gömda knappar eller länkar. Det enda css:en gör är ju att plocka bort dem så de inte syns därmed kan de ej heller skrivas ut. :)
det var väl snarare det du skriver ut som jag tänkte på, inte det som man selekterar bort.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem