Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Skärmsläckare förbrukar cpukraft

Skärmsläckare förbrukar cpukraft

Skärmsläckare använder väl dom flesta även om det finns dom som påstår att man inte behöver det på nya skärmar. Om inte annat så finns det väldigt fina med 3Dgrafik och liknande att hämta hem från nätet.

Min fråga är: Hur vet man om den skärmsläckaren man använder förbrukar mycket processorkraft/minne? Man kan ju liksom inte starta aktivitetshanteraren när skärmsläckaren är igång.

Har sökt på forumet men inte hittat nån liknande tråd därav en ny.

Tack på förhand.
Antal svar på detta inlägg: 7
är det en animering , kan du ju köra den som ren animering och inte som skärmsläckare
sen undrar jag om det är cpu-n som tar jobbet
det kan ju lika gärna vara gpu-n
Här hänger jag inte med riktigt. "är det en animering , kan du ju köra den som ren animering och inte som skärmsläckare"

Sen har du rätt i att det kan vara gpu-n som får jobba.
skärmsläckare är ju en bild eller animering som knyts till funktionen
knyter du inte dem till skärmsläkaren måste du ju kunna visa dem genom andra program.
Annons
Hm..Dom skärmsläckarna som jag har laddat hem är ju körbara filer .exefiler. Det jag har kollat upp så är skärmsläckarna .scrfiler. Man kan hitta Windows egna i C/Windows/winsxs/x86 men att öppna dessa med ett program och isåfall vilket? Det klarar inte jag.

Alltså så behövs det ett program som kan öppna .scrfiler eller har jag fel?

ja och kanske inte bara ett program om det har animering. där även språkfil och javascript eller chockwave filer mfl kan vara inblandade.


men kör du aktivitetshanteraren och sen skärmsläckare i testläge så ser du hur cpu-n jobbar under den tiden , är det gpu-n så får du fixa något liknande program att kolla det med.
Skärmsläckare är ett lite missvisande ord och en kvarleva från den gamla bilskärmstiden. Anledningen var att om man ofta hade samma bild så brändes den fast på skärmen.
Idag har den ingen annan funktion än att se trevlig ut. Har inget med energibesparing att göra, snarare tvärtom, datorn förbrukar mer än om du bara lämnar den.
Använd istället energialternativen - t ex att släcka skärmen efter 15 min. Eller använd strömsparläge, då startar du nästan direkt efter en paus eftersom datorn sparar pågående aktiviteter. Kom bara ihåg att inte bryta strömmen för då tar det tid att komma igång.
Du har så rätt så Vanelli , men det var inte frågan,

men man borde kanske titta på effektförbrukningen genom att mäta den hela tiden. istället för att söka cpu/gpu användningen.

Då kanske ditt braiga förslag slår väl ut.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem