Lördag 21 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Lyxkryssaren

Lyxkryssaren

Här har någon använt Google:s kartor på ett mycket bra sätt.
Jag undrade varför båten låg på höger sida när läckan var på vänstra.

Men skeppet har vänt och gått mot land.

Kaptenen eller någon annan har insett"tabben" och gått mot land annars
hade nog alla 4000 gått under.

Bra beslut trots allt.

http://tinyurl.com/7ks6hqc
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Om vattnet forsar in från ett hål på vänster sida så känns det nästan naturligt att den högra sidan tyngs ner av det inströmmande vattnet..

Om Costa Concordia hade varit på djupare vatten så hade den troligtvis sjunkit med aktern uppåt i kantrat tillstånd eftersom att hålet på skrovet var baktill på färjan..

Om en färja har vattentäta skott eller ej är avgörande för om den sjunker med fören eller aktern uppåt.

En färja med vattentäta skott som har fått en reva framtill skulle sjunka med fören först, eftersom att skotten skulle fyllas en efter en och tynga ner fören på båten mer och mer.
Hade dock färjan INTE haft vattensäkra skott så hade vatten velat forsa bakåt och tynga ner aktern.

En färja som har vattentäta skott kantrar oftast inte, utan sjunker med fören eller akter upp. Detta på grund av att skotten fylls en efter en och inte tynger ner båten i sidled.
Fajjer!

Bra förklaring hur ett skepp sjunker men du förbiser min undran hur skeppet
kan ligga vid stranden med en reva i botten. Dessutom ligger båten i motsatt
färdriktning.

Men min bifogade video visar att båten vänt och tydligen fått motorfel.
Ser ut som den drivit in mot klipporna.

Eftersom ljuset slocknade så är nog maskinrummet vattenfyllt.

Jag vill nog påstå att dom överlevande hade en "ruskig" tur. Undrar om dom beställer
en ny kryssning i stället för den som blev inställd.
På denna video får man en trolig överblick över händelseförloppet.

http://tinyurl.com/7e6t2qo
Annons
Som sjöman och maskinare sedan 40 år undrar jag om det inte är ironi i inläggen. Att skriva okunnighet är inte riktigt för all information kan misstolkas.

Blev rammade av en båt på vänster sida dvs BB och slagsidan blev inte åt höger SB utan vänster sida dvs BB.
Vttentäta skott gjorde att bara den aktuella sektionen fylldes med vatten. Vi fortsatt med femton graders BB vänster slagsida till närmsta varv. Vad fyller annars vattentäta skott för funktion?

Gick på grund och fören blev vatten fylld, nä vi sjönk inte utan kom loss och gick till varvet med tre meter djupare för än akter dvs bakände. Jodå propellern vispade oss hjälpligt fram. De vattentäta skotten än en gång.

När ljuset slocknar dvs Blackout startar automatiskt nödgeneratorn. Denna förser för fartyget det nödvändiga elbehovet för dess säkerhet.
karlmann!

Om nödgeneratorn är vattenskadad så är den nog funktionsoduglig oxå då hjälper
ingenting.

Jag vet inte mer om denna olycka än vad som står i media.Men jag börjar ana
vad som pågått. Gör inte du det, som kan branchen.

Kaptenen har spelat"allan" på grund av drogbekymmer. Inget annat.

Man gör inga sådana manövrar om man inte är "kocko".


karlmann,

Jag har dålig koll på sjörutiner, men av media så sas det att kapten vid olyckstillfället ägnade sig mer åt vin och kvinnor än åt att sköta båten, han måste ju oxo vara ledig ibland antar jag, om han var ledig vid olyckstillfället, är han då ansvarig för det som inträffade?
pedhan!

En kapten är aldrig ledig så länge han vistas på skeppet. Så mycket vet jag.
Däremot kan han överlämna styrningen till en styrman tillfälligt. Det därför dom
heter styrmän. "Fiffigt" minst sagt.

Men trots detta har kaptenen ansvaret.

Läste att vissa passagerare har stämt Kryssningsbolaget på 3 miljarder per skalle.

Det kryssningsbolaget finns troligen inte längre. Kanske lika bra det.
Om nödgeneratorn är vattenskadad?

Jodu då ligger nog båtfan i djupet, vår befinner sig 20 meter ovan vattenytan.
karlmann!

Du undviker att svara på min fråga. Hur kan en kapten fatta så "idiotiska" beslut
utan att övrig personal på bryggan reagerar.

För mig låter det som en "firmafest".

Är det mycket "hadderian" på dessa fartyg.??
En kapten har det yttersta ansvaret.
Hur idiotiskt han än må besluta är det övrig personals plikt att följa givna order.
En given order kan dock misstolkas i trängda lägen. Trötthet etc gör sitt till.

Tor Scandinavica gick på grund på samma ställe två ggr på åttiotalet med samma skeppare vill jag minnas. Andra gången under diskussionen om vad som orsakade förra grundstötningen. Rätta mig om jag minns fel.

De är inte robotar utan människor och så länge människan är inblandad görs det fel och misstag. Human error kallas det för.

Det är ett bra tag sedan jag rumlade runt på dessa flytetyg. Kan inte uttala mig om dagsläget.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem