Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Livet

Livet

Detta enkla ämne berörs sällan.. ni vet.. LIVET!
Jag som levde o mådde bra på det glada 70talet undrar om nån håller med om att
världen nu är som en urkramad tvättsvamp,spirituellt o med tanke på naturresurser.
Dags att kolonisera nästa planet o börja om liksom?
Antal svar på detta inlägg: 5
räcker det inte med att vi tar hand om oss själva och varandra på denna planeten

Blixten: Med de suveräna romanerna "Liftarens guide till Galaxen" och Asimovs "Stiftelsetrilogin i bakhuvudet, så undrar jag om det egentligen hade blivit så mycket bättre att "börja om".

Ibland undrar jag om inte människan helt enkelt är en högre from av parasit, som koloniserar, uttömmer alla resurser, flyttar till nästa ställe och under tiden förökar sig allt vad den kan.

Cyniskt? Ja kanske...
Men en inte helt ointressant tanke, eller hur?
De flesta djur verkar äta det som finns o förökar sig så mycket dom kan i o för sig.
Men jag undrar underförstått i frågan om det finns nån väg tillbaka till min kanske romantiserade bild av den medmänsklighet o öppenhet som fanns på 70-talet.
Där jag bodde behövde man inte låsa dörren,folk knackade på spontant o man satt o pratade.
Där jag bor nu sen 13 år har jag pratat med min närmsta granne i sammanlagt kanske 10 min,men vet i övrigt inte ett jota om nån annan.
Det bor kanske 200 personer i kvarteret o vi har en bakgård.
Där ser man sällan en enda kotte trots att man kan spela boule leka i lekpark ,fika i gräset,använda grill...som exempel
Annons
Man vet att man börjar bli gammal när "allt var bättre förr"

Jag vet inte var du bor-men din bild av ett bostadsområde är inget jag känner igen. Jag bor i ett hus med 50 lägenhet och ungefär 7 olika nationaliteter,vi har loftgångar och går förbi varandras fönster varje dag-vi hälsar,lånar ägg,passar varandras husdjur/lägenheter,delar på tvättstugan...ja kort sagt-vi har en mycket god grannsämja!
Dessutom så säger vi vuxna till allas barn om dom gör fel ute på gården när dom leker-ingen blir nerslagen för det.
Kanske är det för att vi har en himla tur-eller kanske beror det på hur vi är här i huset?
En bidragande orsak är att vi har just loftgångar-som många förfasas över! Vi har aldrig inbrott-alla vet ju vilka som hör hit..jag pratar t.o.m med grannarnas kompisar-vi vet förnamn både på varandra och våra djur/barn...unikt?
Glömmer jag låsa dörren så är jag ändå inte särskilt orolig-för det finns alltid någon som håller ett öga på vad som händer.
Nej-det är inte BR eller lyxområde-tvärtom!

Området är slitet med en husvärd som vi tvingat till hyresnämnden för att få renoverat innan det faller ihop-men jag har grannar som är underbara och omtänksamma mot alla oavsett nationalitet-ett Iranskt par lämnar över sina svenska"julklappar"varje år i form av skinka och annat gott som han får på sitt jobb men som de inte äter!

Fint va :krammar:

Allt var inte bättre förr, men allting blir bättre imorgon!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem