Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Foto-bilder

Foto-bilder

Är det någon som vet om det finns ett program som automatiskt byter namn på foto/bilder från olika mappar när man samlar dom i en ny mapp?
Antal svar på detta inlägg: 8
Hur menar du då? För om jag förstår dig rätt så när man tar ett foto så heter den ju alltid något som kameran döpt filen till det vet jag, men jag förstår inte hur du menar för om du tar foto på ett hus och en båt så kan ju inget program veta vad bilden föreställer.

Däremot om du har en mapp på datorn med t.ex 100 bilder på din bil så markerar du alla bilder i mappen, höger klickar på en av bilderna välj "byt namn" sen skriver du t.ex. "min bil". Då kommer första bilden heta "Min bil" och bild 2 får då namnet "Min bil (2)".

Jag tror inte det finns något program söm döper foton med olika namn.
Jag är också intresserad att få veta.
Har bilder i olika mappar som jag vill samla i en enda mapp.
Problemet är att många bilder har samma namn och då är det tidsödande att ändra namn på många bilder. /Torvar
Markera en bild i "Bilder" och tryck på F2. Då blir texten blå under fotot.
Ta bort och ändra till ny text.

Det var lättare än jag kunde ana.
Annons
Jag pratar om flera tusen bilder från ett hundratal mappar...Tänkte jag skulle slippa sitta i timmar och döpa om bilderna en och en.
Du kan markera alla bilder och välja att byta namn på dem.
Prova på några stycken så ser du hur det blir.
Ska testa detta när jag kommer hem.
Testade det och det funkade bra, nu behöver jag bara ändra första bilden i varje mapp, det underlättar mycket.
Tack för hjälpen.
leiake
Det snabbaste är att göra en "konstpaus" och vänsterklicka igen.

Kicken
Det finns flera program som byter namn t.ex Rename master.

http://rename-master.en.softonic.com/


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem