Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Produktnyckel

Produktnyckel

Undrar över en sak. Om man har en engelsk version av Windows XP på en installationsskiva. Kan man då använda sig av produktnyckeln till en svensk XP till den? Om det fungerar, kan jag isåfall använda den där svenska produktnyckeln på alla möjliga skivor med XP, även fast de har andra nycklar?
Eller går bara varje nyckel till varje unika installationsskiva?
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

produktnyckeln är i första hand knuten till den dator den sitter klistrad på.
inte skivan

[http://www.microsoft.com/sv-se/howtotell/default.aspx] ..
Jag vet att produktnyckeln är unik till Vista och Win 7, och fungerar enbart till rätt skiva..

Till XP är den nog inte unik vad jag minns, men använder flera datorer samma produktnyckel kommer den förr eller senare att spärras..
Produktnyckeln är ju alltid unik för att annars skulle det ju finnas hur mycket kopior av operativ system om man kan använda samma nyckel till flera versioner.
Annons
Om skivan är ett OEM, kan man bara använda den på en dator. Är det däremot en "full" skiva så kan man använda den på flera datorer, men bara på en i taget, annars blir det som Faijer beskriver det.
XP-home nyckel fungerar inte på XP-professional och vice versa, t ex.
Hur det är med engelsk-svenska versioner, om de går att kombinera med en nyckel, vet jag tyvärr inte. Har aldrig provat det.
Vi får se. Jag tänkte prova i morgon, med 17 datorer och samma Windows...
Återkommer hur det gick....
spänningen är olidlig

skull vilja fråga vilken sp version det är också
SP2
Jo, det funkade jättebra. Hade 17 installationsskivor med en engelsk XP SP2. Körde med en nyckel från en svensk Xp till alla 17, och det funkade perfekt.
Ska sedan prova att göra om alla 17 till svenska genom MUI, men det blir en annan gång
Skulle tilläga, att ingen av de 17 är anslutet till nätet än, så de "vet ju inte om varandra" liksom. Ska testa att köra alla 17 mot Windows Update sen... samtidigt...
Hur länge tror du att du kan köra dem med en nyckel
Vet inte Det ska bli intressant att se vad som händer
Det är ju egentligen inget viktigt, bara kul att se vad som händer. Kan det vara så att vi har licens för flera installationer på samma nyckel? Men nu körde vi nyckeln från en svensk XP SP2 till en engelsk, och det gick ju bra så långt

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem