Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Hackad på Facebook

Hackad på Facebook

Min vuxna dotter har råkat ut för att någon genom facebook fått tag i hennes bankkonto, och tagit ut 6000 kr som de använt för att spela olika spel.

Har försökt i 2 dagar att finna en e-mail adress eller telefon nummer för att kontakta dem, men de verkar inte någon support som man kan skicka en reklamation till, vi finner bara en massa om hur andra upplevt svårigheterna, och en massa länkar som inte för oss dit vi vill!

Finns det någon här som känner till en e.mail adress eller telefon nummer man kan använda för att få kontakt, banken kräver viss information från dem för att kunna ersätta dotterns förlust?
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

north.. Om någon tagit sig in på din dotters konto och handlat krediter för 6000:- och hon hade 100:- så går det inte. Har dom handlat för 6000 som hon hade så hamnar dessa ju på hennes konto/spelkonto för man kan ju inte föra över krediter till någon annan. Och om så är fallet att hon fått krediterna så är det svårt att bevisa att någon anna skulle gjort detta.
Hon kan bevisligen genom att kolla sitt konto se att det aldrig har funnits mer än för 200 kronor på hennes spelkonto, så någon annan har satt in dem på sitt konto, hur det fungerat har jag ingen aning om, bara det faktum att de aldrig kommit in på hennes konto!
north!

Jag börjar förstå att det är Farmville som är på tapeten. Jag ville köpa träd för
100 dollar=700:-. Tyckte det var dyrt, så jag skippade hela grejen.

Att sådana spel får förkomma. Snacka om att luras.

http://tinyurl.com/7gws7ua
Annons
Programmet eller spelet hette Bubble Witch, men det kan nog handla om vilket spel som helst
Jag spelar ju vissa spel själv inne på facebook, nu till min fundering är det riktiga pengar det rör sig om? För som på farmville t.ex. så får man sk. farmcash vilket är symboliserat med sedlar och sen har man coins som är symboliserat med mynt.

coins får man när man utför något och cash när man går upp i nivå t.ex.

Ska man lägga in krediter på bubblewitch ska man ange ett mobilnummer, eller ett bankkonto nummer som sparas i facebook hemligt, vilket innebär att om man handlar crediter så hamnar de på facebook kontot som är kopplat till bankkontot och ingen annan kan komma åt dessa.
Bandit, Facebook har en hel del information om hackade konto, så detta är ingen engångsföreteelse, de har på sin hjälpsida en länk där man skall kunna logga in och ange vad som hänt, men när dottern försöker logga in så finns inte hennes bank kontonummer och säkerhetskod vilket banken begär, så får hon besked att numret är ogiltigt, möjligen beroende på att banken spärrat kontot.

Det är inte ens helt säkert att pengarna använts på FB, detta undersöker nu banken, det är oerhört vanligt att personer blir stulna på sin identitet, själv har jag garderat mig mot detta så gott det går genom något som heter smart safety.

Vad vi vet till 100 % är att pengarna inte finns på hennes konto, och att de tagits ut utan hennes medvetande.
Men det är just det jag blir så fundersam på eftersom jag själv spelar bubblewitch, ska jag handla något så ser man det som syns på bifogad bildlänk.

1 mitt mobilnummer (som jag har betalat med bl.a.)
2. de 4 sista siffrorna på mitt bank kort, ska man plocka ut pengar så krävs alla siffror samt de tre på baksidan av kortet.

http://img163.imageshack.us/img163/1452/screenshotxp.jpg
När du är inne och gör din betalning så är det vad jag hört enkelt för en"hacker" att få tillgång till dina uppgifter. Alla de uppgifter du anger är lätta att få tag på för någon som har intresse och kunskap om hur man gör.

Har lusläst allt jag kan finna på Google, och kan finna mängder med liknande fall, samma sak på FBs eget forum.

Nu är det också bekräftat från banken att samtliga 17 uttag gjorts genom Facebook!
Slutet gott allting gott. I morse fanns hela beloppet insatt på dotterns konto, det visade sig efter kontakt med Europa kontoret i Dublin, att det rörde sig om ett flertal konto runtom i Europa hade råkar ut för detta samma dag, någon har kommit åt kontonummer och kod.

Hoppas nu att hon aldrig mer använder sitt konto på FB, för detta har varit väldigt nerv påfrestande!
Kliv ur Facebook.
Inte underligt att fler blir hackade när FB loggar fler och fler uppgifter om varje person. Enklast är att släcka ner sin användare.
Glöm inte att deleta de cockies som finns från FB.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem