Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Poliser utreds efter skottdrama..

Poliser utreds efter skottdrama..

Detta står att läsa om i dagens SvD

Poliser utreds efter skottdrama på Östermalm…

Som medborgare har iallafall jag stort förtroende för poliskåren, men då polisen ska eller har agerat med sitt tjänstevapen då blir det lusgranskning av stora mått.
-framkallande av fara för annan.-

Varför ska polisen överhuvudtaget ha ett tjänstevapen, när förtroendet verkar saknas helt i dom utredni...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

PerAsk där har du nog orsaken, ingen vet nog hur man reagerar om man inte blivit beskjuten.

Det braiga är att ingen blev skadad, och att de kommer att utreda det.
det behöver ju inte vara negativt för att tidningarna vinklar det så.
ja, man drabbas dessutom av tunnelseende och det är lätt att bli irrationell, men som du säger, det var tur att ingen utomstående skadades. Bara lite bananer på gymet
Det ligger nog mycket i det att man inte vet hur man reagerar när man själv blir beskjuten, och den dag som älgar och rådjur börjar skjuta tillbaka så tror jag att jag hänger in bössan för gott.
Men som van skytt måste jag påpeka att det första och viktigaste man får lära sig som jägare och skytt är att kolla kulfånget innan man skjuter.
Ett eller ett par kulor som sticker iväg åt fel håll i en situation som denna kanske man måste acceptera, men elva skott genom glaset till ett gym, det är f-n inte OK!

/B
Annons
Bosse det är ju det de skall utreda, det behöver ju inte ens vara samma vapen som har avfyrat dem, det kan ju vara kulfånget bara.

Tycker vi borde vara mer arga över att brottsligheten har och använder mer vapen och att det får fortgå , just nu så skjuts ju någon varenda vecka i Sverige.

och skall vi då klanka på polisen när de är på platts och fångar in de som gör inbrott. kanske vi skall skita i att ha poliser.
Jag vet inte riktigt hur du menar Göcke, men att skita i att ha poliser var ingen särskilt smart frågeställning.
Min tanke är snarare att träna och utbilda de poliser vi har i att handla förnuftigt i alla tänkbara och otänkbara situationer de kan hamna i. Den enda möjligheten vi har att förbereda oss på det oförutsägbara är just träning och sen mer träning.

Vid en sån här händelse kanske det är bättre att polisen backar och släpper iväg rånarna och följa efter för att ta dom på ett mindre utsatt område där faran för allmänheten i råder. Det är ju en strategi som redan finns vid tex. biljakter osv.

Men vi kan ju älta detta i all oändlighet så länge vi inte har alla fakta på bordet. Låt oss istället se vad som kommer fram i utredningen och sen ta frågan på nytt.

/B
Håller med dig Bosse
Om polisskjutningen, polisen sköt mot en glasruta med en snett skinande sol som gjorde att rutan blev en spegel. Det syns tydligt på bilder. Gatan speglas i rutan. Han kan ha trott sig skjuta på nåt helt annat. En möjlig synvilla.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem