Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Roboform

Roboform

Här kommer ett litet förslag för alla som har svårt att komma ihåg alla koder.

Med internetstart har jag alla viktiga länkar praktiskt och enkelt till hands.

Så har jag kompleterat det med Roboform (http://www.roboform.com) som kommer ihåg alla användarnamn och lösenord och allt annat man vill ha lätt inskrivet i formulär. Med Roboform behöver du bara komma ihåg ETT lösenord.

För mig som har lite dålig minne så är det helt fantastiskt. Förr hade jag samma användarnamn och lösenord på alla platser, men det är dumt och osäkert, nu kan jag har olika och hur krångliga som helst, för Roboform kommer ihåg dem åt mig.

Det var mitt lilla förslag det.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: «1 2

pedhan: Om du är orolig att dessa program inte är säkra så kan jag bara säga att papperslapps metoden och samma lösenord på alla platser är nog det osäkraste som finns, får någon tag på ett papper så har de tillgång till hela ditt liv. På dessa lösenordsprogram kan du dels slumpa fram ett ursäkert lösenord, och sen behöver du bara ha ett enda lösenord till lösenordsprogrammet, memorerat i din hjärna, inga papperslappar som kan stjälas.

Dessutom finns inte dina lösenord svävande i cyberrymden, de ligger samlade på din dator och den som har det lösenord du har memmorerat i din hjärna och som endast du väljer om du vill dela med andra, gör att du kommer åt informationen.

Helsäkert
Raan

Jag litar inte på de som gjort och äger de här programmen.

Dom viktiga lösenorden som jag har på papper är kodade i ett system som bara jag känner till så de är säkra. Dock så vill jag ha koderna på hårddidsken men föredrar att göra ett eget system i exvis Excel. Då har jag hela kontrollen själv och det gillar jag.

I Firefox sparas alla inloggningar och lösenord. Loggar in automatiskt på sidor också. Smidigt och bekvämt.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem