Lördag 21 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Alkotest

Alkotest

Nu är straffet för rattfylleri körkortsindragning i ett år. Grovt fylleri 2 år. Det är
hårda papper, minst sagt.

En alkomätare kostar tydligen 3000:-. Det är billigt i förhållande till straffet.
Kör man ihjäl någon så är det nästa realisation.

Jag har garderat mig ordentligt. Dricker aldrig alkohol och äger ingen bil. Så jag behöver ingen alkomätare. Undrar när det kommer en app till mobilen. Det vore
ju en kanongrej. Den låser fjärröppningen till bildörrarna tills man blåser 0,1 promille.

Men många behöver nog en sådan. I alla fall dagen efter. Då är det farligt.
0,2 promille är lågt. Mycket lågt.

http://tinyurl.com/6mgl68r
Antal svar på detta inlägg: 3
Borde inte hela EU införa gemensam gräns för rattfylla?? Men försök det med Belgien eller Spanien eller Tjeckien eller andra EU-länder!!

Det blir nobben! Men dom klara av att köra "Rattfulla" tydligen,det är bara i Sverige det är livsfarligt!!
Det är konstigt att det skall vara så olika mellan länderna. England har 0,8 promille
och dessutom kör dom på fel sida av vägen.

0,2 gäller visst på sjön oxå. Det blir inte lätt för många. Dom får sitta i båten vid
sin bryggplats. Alla utflykter i skärgården blir inställda.
Inte undra på att de kör på fel sida, när de har 0,8 ‰ i blodet
Visst borde det vara samma gräns i hela unionen, och då 0,5‰.
Jag var i Danmark med ett tungt fordon i somras, och där serverade man öl på vägkrogarna efter vägen. Som svensk så frågade jag vid flera tillfällen vad promillegränsen låg på i Danmark. Varje gång så tittade de på mig, med en min som om jag frågat vilken form en rund boll har, men sedan förstod de. "Det är ju en stackars svensk", tänkte de. -Vet inte, sa de, men två öl kan du alltid ta. Det var det man gick efter, för så sa man på varje ställe, så antagligen, ifall polisen skulle stoppat mig, och frågat om jag druckit något, så skulle man svarat: -Två öl!.
I andra länder är det inte så hysteriskt med olika klasser på öl, utan en öl är en öl. Motsvarande starköl i mindre utvecklade länder. En öl ligger på ca 5%, beroende på vilket märke. Det är smaken man är ute efter där, och inte styrkan, som här. Det gick ju bra att köra tungt fordon i ett främmande land, med en öl i sig. När jag kommer till Sverige, med samma fordon, och samma förare, så är det både farligt och olagligt!! Vad är det för fel på Sverige?
När jag kom hem så kollade jag vilken promillegräns de har. De har 0,5‰. De hade förr 0,8, men har anpassat sig....Kan inte vi också anpassa oss?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem