Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Hur sparar man sin bilder enklast?

Hur sparar man sin bilder enklast?

Jag har c-a 12,000 filer, bilder och filmsnuttar i c-a 300 mappar i ett stort USB minne på 300GB så långt är allt bra.Hur får jag enklast in mina nya bilder och filmer som ligger i datorn på mitt USB minne.Det är c-a ett halvår sen jag
lade över allt till USB minnet.Nu är det dags igen.Nu kommer mitt problem,många av mapparna används med undermappar som gör det svårt att hitta vilken mapp som är nya filer i. Kan man på något vis göra så att filerna hamnar i datorn och USB minnet sammtidigt?

Men det hjälper inte.

Tackar på förhand
Antal svar på detta inlägg: 9
Aqvist! jag hade samma problem men jag la över allt på en extern hård disk 1trb köpte ett på kjelloch compani för 700kr väl investerade pengar. lycka till.
Aqvist , låter vanskligt , har du så mycket minne kvar.??

ett USB minne på 300GB , måste vara en extern hårddisk

men för att göra det enkelt för sig

har du minne motsvarande alla filer och mappar på bilderna/filmerna
på båda ställena. Då synkar du mapparna med varandra med något synkprogram.

Synkroniseringscenter heter det i windows vista osv
om du kopierar till usb så borde du kunna sortera på datum när det är ändrat och skapat precis som i windows eller andra operativsystem.

Men innan du kopierar så namnge dina mappar på datorn exempelvis efter när dessa skapades eller med annat logiskt namn för dig.

Du kan till exempel göra en mapp för "filmer juni 20011" och en annan" bilder juni 2011" och i dessa ha undermappar sorterat på veckonummer eller liknande. Det borde kunna hjälpa dig att ha koll på mapparna
Annons
till zenits tips så tillfogar jag

skriv årtalet+datumet först så här
20110317_xxxxxx

då kommer allt att ligga kronologiskt efter varandra
Vimsig snart 80 vårar.Kom inte på namet Extern hårddisk,så det blev stort USB minne.Har kollat lite extra noga,så har jag 13200 filer i 780 mappar=
1,35GB.Exsterna hårddisken var på 250GB.Rätt ska vara rätt.Är det någon skillnad på er förklaring om det är Exstern hårddisk eller USB minne?

Väntar på nya svar
Fel. Det skall vara 135 GB.Hejdå!!!!!

jo rätt måste det vara. för om du skall synka en map(katalog) med filer (bilder)
så måste det finnas lika mycket utrymme för det på båda ställena.
Det finns många backup-program som hjälper dig med ditt problem.
Det finns ett gratisprogram som är mycket bra.

http://www.drkrupp.se/

Det är viktigt att skapa struktur på sina mappar.
Tänk till!

Det finns ett bildvisningsprogram som heter

http://www.acdsee.com/en/products/acdsee-14

Jag har haft programmet sedan version 3. Oumbärligt.
Aqvist. Är det inte bättre att spara bilder/filmer på flera olika ställen? Jag tror att jag har sparat mina fotografier på åtminstone 3 olika ställen pga att en dag kanske ett av dem kraschar, eller blir drabbat av virus och då är allt borta och kanske omöjligt att få tillbaka.

Jag gjorde även så förr, jag hade aldrig foton och negativ på samma ställe. Sen vad jag vet att om du har foton i en mapp som heter t.ex. "Sommar" och lägger in en annan mapp som heter "Sommar" så frågar datorn om dessa ska sättas samma och då sparas innehållet från bägge mapparna i en och samma.


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem