Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Damfotboll eller Fotboll för damer

Damfotboll eller Fotboll för damer

Varför kallas det Damfotboll? Jo, därför att när ”damerna” försökte sig på att spela fotboll var dom så fruktansvärt dåliga att ingen ville se på. TV ville inte sända några matcher, publiken bestod av tränarna och reserverna på bänken. När kritikerna grymtade, bemöttes kritiken med att man skulle likna herrarnas fotboll mycket mer, och införde bl.a. 45-minuters halvlekar precis som för herrarna. När kritiken fortsatte, bestämde man sig för att det skulle kallas ”Damfotboll” och inget annat. Man kan inte jämföra oss med herrarna, skrek de berörda parterna. Alltså, Damfotboll är en separat sport som inte ska jämföras med herrarnas fotboll? Då ställer jag mig frågan, varför säger man inte Damcurling, eller Dambadminton? Nä, där finns ingen kritik. Där går det bra att säga Curling för damer, och Badminton för damer. Att man sedan får lov att använda ordet Fotboll är en skam för sporten. Det mest rättvisa namnet borde vara ”Sparka & spring för damer”. För mig är fotboll en underhållning som saknas totalt i Damfotbollen.
Satt och zappade igår och hamnade på ”Damfotboll” mellan Sunnanå-Umeå. Fotbolls-underhållningsvärdet var 0 på en 10-skala, och nollan ger jag för att några tjejer såg riktigt bra ut
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Zacko , det där tror du inte på själv.
fotboll för damer och herrar har funnits före TV-ns födelse.
så någott bättre en så här får du lansera din teori.
Fram för mer damfotboll i TV
MVH Guran
Varför ska just damfotbollen visas i TV? Är det inte dem som är bäst och är mest underhållande att titta på som ska visas, och inte beroende av kön? Så, självklart, om det är kvalitet ska dom fram, men annars inte! Samma är det med herrfotboll.
Guran

Tror inte det fanns television på 1800-talet... inte heller Damfotboll. Vad jag pratar om är när Damfotbollen blev ett begrepp, alltså i mitten av 80-talet (då fanns det väl television)Tycker du att det är så underhållande att se, så gå på deras matcher. Dom behöver all publik dom kan få. Sänder TV... kan jag zappa!
Annons
Varför visa Fotboll över huvudet taget på tv det är ju så otroligt tråkigt att titta på... Vuxna män (eller kvinnor) som springer efter en liten boll.. Ne lägg ner skiten satsa pengarna på något vettigare.
Helt på din planhalva Rob!
Verkligen tråkigt!
Med så många kanaler att zappa mellan , skulle man inte behöva
gnälla. Vill man inte se det så är det ju bara att byta kanal.
Guran problemet med det är bara att de typ invaderar alla kanaler samtidigt. Det bästa vore om de fixa en svensk sportkanal där alla sport evenemang sändes istället för att plocka bort de vanliga programmen man följer och vill se.
Rob en Svensk herr och en dam kanal för idrott kanske.
Vore inte helt fel.
Hahaha. . som om "Herrfotboll" vore så jävla spännande ..
Som Rob sa, vuxna karlar som springer och jagar/bråkar om en boll, samt försöker placera den bollen i varandras nät .. ge mig en broms ..
Sport överhuvudtaget känns oooootroooligt daterat ! .. Halå, det är 2005, lite intellektuellare sporter kanske vore på sin plats?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem