Lördag 21 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Källsortering

Källsortering

Jag har länge haft svåra samvetskval att jag slänger grejer i fel tunna. Nu har jag hittat ett ställe där dom har med allt som finns att lämna till återvinning.

Det är Karlstad kommun som har sammanställt en djä..a massa grejer på ett
ställe. Vet ni var man slänger döda akvariefiskar. I soppåsen.

Jag var tveksam till om blister till mediciner var plast eller metall. Nu behöver jag inte tveka. Dom är tydligen varken det ena eller andra, så dom skall till soppåsen.

Mitt hus har lite sopsortering i källaren med plasttunnor. Mycket bekvämt.
Men det slarvas med vad som är vad och vissa saker är inte diskade så det uppstår lukt. Kartonger och mjölkpaket är inte uppsprättade utan tar en massa
plats. Urdålig information om hur man sorterar.

Kommunens återvinningsstatioer är alltid proppade med kartongpapper som inte
är hopavikt.

Men "skit" samma. Här har ni en lista på allt. Tack Karlstad!

http://tinyurl.com/d3o3mbe
Antal svar på detta inlägg: 9
Ofärgade servetter skall hamna i soppåsen. Dom har jag sett i massor på andra
ställen. Det är inte många som vet hur man sorterar sådant.

Kuvert är oxå en grej som man ser på fel ställe bland tidningar. Dom skall i soppåsen annars gör klistret pappret odugligt till återvinning.

Undrar om vi inte skulle slänga allt i samma binge, sedan kunde dom sortera som
kan detta, för det är ju en vetenskap.

Utan pantsystem så fungerar det inte. 2:- i pant på en mjölkförpackning då blir
det fart på det hela som ett exempel. Frivilligt är det ingen som sorterar rätt.
haha , vi har fått små gröna påsar att slänga matrester i
dom skall sen sorteras i någon maskin som känner igen de gröna påsarna
och tippar dem på jäsning. det skall nämligen bli biogas av det hela.

det är bara det att de luktar så förbannat om påsarna om de blir mer än halvfulla
för då har det redan satt igång förmultningen.
http://korta.nu/kvs54

Om folk kund vara lite mer noggranna,skulle allt blir lättare! Så här ser det ut lite var stans!!
Annons
Thomas2 , lite oftare tömning skulle göra susen.
Återvinningsstationerna är för små, helt enkelt. Om dom ökade volymen på
containarna och schemalagd tömmning så skulle det antagligen bli bra.

Men det verkar som intresset är minimalt från dom som bestämmer.

"Självklart ska det tömmas, så att det inte blir överfullt. Packar man bilen full, eller bär man så mycket man kan bära och promenerar till miljöstationen, så lämnar jag mina saker, antingen vilket jag hoppas i containrarna, eller på marken bredvid. Man har rätt att kräva att de som åtagit att sköta detta också gör det. Det händer inte ett förbannat dugg om man påpekar brister, så de får skylla sig själva"

Alla klagar inget gör nåt. Dom bara strejkar och vill ha mer betalt. Detta strejkande är meningslöst. Det är som att själv bita sig i svansen.
Visst måste man se till att containrarna, blir tömda,men man kan inte göra som leiake tänker! Om dom är fulla slänger jag skiten i jämte!!

Nä då får man ta hem det och köra ner dagen efter och hoppas på att tömning skett!!

På vår station finns det en heltids anställ som ser till det. Och det är rent och snyggt där!
Thomas2 , har man en egen station med anställd så fungerra det ju.

men på många ställen så är det både för få och för sällan de tömms.
och ingen som slår larm om att de är fulla..

samma visa är det i alla soprum som byggts runt upp i landet.
flexibiliteten att tömma dem när de blir fulla , finns det myckat att göra med.
Funderar hur pant på mjölkpaketen skall fungera!!!
Får man tillbaka 2kr varje gång man kastar tompaketet i rätt binge?
- Frågade en gång en ung kille som jag såg kastade alla sina sopor i en och samma binge. Sorterar du dina sopor? Svar, nä jag vet inte hur man gör. - men det står ju på bingarna vad de skall innehålla. Han stirrade bara oförstående på mig. Det är nog mest bara gamla gubbar och käringar samt enstaka yngre personer som gör sig besvär att sortera.
Vore kanske bättre att återgå till dom gamla hedliga glasflaskorna inga problem med att kasta i fel tunna. Och inget jobb med återvinning!! Bara diska dom och hälla på ny mjölk!!

Det var möe bättre förr!!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem