Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

iMAC dammar igen

iMAC dammar igen

Hejsan , har ni en iMAC och den är några år så är det stor sannolikhet att den håller på att damma igen i fläcktarna. En i mitt tycke helt vansing konstruktion för konsumenten, som inte kan åtgärda det själv utan lite tekniskt kunnande.

så här ser en två år gammal iMAC ut i fläcktarna hos en person som är dammallergiker.

www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04221.JPG
Antal svar på detta inlägg: 8
Damm som fastnar i fläktarna drabbar ju alla datoranvändare.
Det räcker ju inte med dammsugning av dessa???? Lösningsmedel?????
Hur rekommenderar du att man gör (förutom att städa oftare)?
Vansinnig konstruktion - jo men hur borde det vara?
det går visst att damsuga en fläckt om man kommer åt dem och tar hjälp av en liten borste också.

men det jag menar med vansinnig konstuktion. är att man inte kan komma åt dem utan att vara riktigt kunnig.

i iMAC sitter datorn ju tillsammans med skärmen och inga inspektionsluckor att ta bort, det är bara design för ögat som gäller helt vansinigt för så mycket pengar.

alla fläcktar behöver damsugas med jämna mellanrum , alltså borde de vara lätt åtkomliga, man borde kunna begära det av en dator som kostar nästan 20tkr

Städning ofta hjälper ju inte, mitt exempel är hos en person som
det städas hos varenda dag, eftersom HEN är alergisk mot damm.
OK, jag håller med dig
Lösningsmedel är väl inte att rekommendera. Jag tänker på sotanas rengöring av köksfläktar för 30 år sedan. De sprayade med den följden att lagret i fläkten började låta illa så de fick återgå till manuell rengöring.
Annons
Nu är det inte bara fläckten som är problemet på en iMAC , att den sätter igen sig.
utan kylpaketet den skall kyla ned, den har små fina kanaler som luften skall sipra emellan. (liknar kylaren på en bil i miniformat). Den kommer man inte åt utan att demontera datorn , ta bort fläckten och i värsta fall demontera hela datorn mm.
Göcke!

Där ser du nackdelen med bärbara laptop. En stationär dator är visserligen lite
klumpig men pålitlig. Där finns inga problem med fläktar och annat.

Jag såg på Elitloppet i söndags. Jessica Almenäs som är programledare klarar
sig med en smartphone i stället för laptop. Hon "krafsade" på sin phone.
Smartphones har inga fläktar. Hur klarar dom värmen. Konstigt!!

Bärbara laptop är nog på väg ut. Varför släpa på 5 kg, när det inte behövs.
Om ett år köper man en beg. laptop för en krona.
En iMAC är en stationär dator, och väger bly att bära.
Har nu en Imac sedan 4 år och har till idag inga som helst problem med överhettning eller damm i fläkten.
Datorn före denna, var en stor kloss från HP där grafikortet dog på grund av överhettning efter igensatt fläkt.
paso. jag säger inte att andra datorer kan drabbas av detta ,
men de kan man komma åt att se ,
du kan knappast se dammet förrens det är för sent,
fläckt & kylare är gömda under skärmen,
så du måste demontera hela datorn för att komma åt delarna.

Har du en iMAC. så kör man tills den laggar ur. så är det.
men fortfarnde , så är det bara för mycket besvär för en så dyr maskin.
och du blir med stor sannolikhet lurad på servicen med hög servicekostnad som följd.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem