Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Kamremsbyte

Kamremsbyte

I vilka intervall bör man byta kamremmen och vad kostar en sådan att byta?

Bilen jag har är en Citroën ZX 1,4-96.

Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

JonahHex!

Det kan kosta 10-15 000:- med allt som tillkommer.

Hur mycket är din bil värd.

http://tinyurl.com/ck3ebc6

Kör till den säckar ihop.
JonahHex, lyssna inte på leiake han som gammal bilförsäljare säger så av bara farten för att kunna sälja en ny bil. Ny eller beg.

Intervall på byten står ju i instuktionsboken, men brukar beroende på bilmodell vara 6000 eller 9000 mil.
Har du någon du känner som kan meka och byta en kamrem så inhandla en på Mekonomen lite dyrare än Biltema men betydligt bättre kvalite.
Byt även stödhjul och stödrullar. Kolla om vattenpumpen drivs via kamremmen så bör den bytas också. Den byts på dubbla intervallen mot kamremmen.

Kostnad för rem med rullar ca 2,000:- Vattenpump kanske samma summa sedan vad mekan vill ha. Gå in på Mekonomes sida skriv i bilens reg nummer så kan du kolla precis de delar som passar din bíl.
Senast jag bytte på min Ford Focus gick det på 2500:- inkl allt på verkstaden
Annons
leiake din gamle bilskojare :). Nä dina trix går jag inte på.

misko:
Ville mest höra om jag har gått på en nit men enligt leiakes uppgifter och dina så bör jag nog vara nöjd med det priset som jag fått av en bilreparatör häromkring med gott anseende. Han ville ha ca 5000kr och då byter han samtidigt sista delen på avgassystemet som var sönderrostat.

misko!

Uppmana inte honom att byta kamrem själv. Då kan det bli dyrt.

Man brukar rekommenderas byta kamrem vid 10000 mil cirka. Kamkedja bytte
man nästan aldrig. Dom höll i evigheter.
Nä du leiake. Ingen risk att jag skulle byta den själv. Har tummen mitt i handen när det gäller sånt som har med bilskruvande att göra. Byter knappt torkarblad själv så illa är det.

Då var det dags att byta kamremmen då för bilen har snart gått 20000 mil.
leiake, kolla vad jag skrev. Jag sa inte att han skulle byta själv utan om han hade en kompis som kan meka och byta en kamrem.
En kugga fel så är det katastrof.
sist jag böt så kostade det under 3000 kr
Göcke!

Du har enligt uppgift en KIA= billiga reparationer.

Ingen livsfarlig gammal Citroen som har alla grejer tvärs om.
Varför har kamremmar tillkommit, förr fanns det kamkjedja, gick aldrig sönder...
eller?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem