Lördag 21 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Vätternrundan

Vätternrundan

Den rundan har jag cyklat i många år. När jag blev 72 år så tänkte jag att jag kanske skulle begränsa min "runda" till ca. 200 meter.

När jag cyklade längre så högg det i hjärtat.

Bytte cykel till en med 27 växlar, men det hjälpte inte. Det högg i hjärtat ändå.

http://tinyurl.com/csjonpb

Antal svar på detta inlägg: 5
Jag har cyklat den 13 gånger Leiake, sista gången var 2008. Jag slutade inte på grund av åldern, utan för att jag de tre sista gångerna drabbades av svår kramp i benen, tog mig ändå i mål, men skall man cykla så långt så skall man må bra, då är det en fantastisk runda.

Läste just att en man i vår ålder dog av hjärtstillestånd, tragiskt men tyvärr händer något sådant varje år, men de flesta dödsfallen har ändå inträffat när trötta cyklister satt sig i bilen för att köra hem, många har dödats av dessa ansvarslösa bilister!
north!

Jag tror dig. Att cykla Vättern runt med kärlkramp i benen kan inte vara roligt.
Känner av lite kärlkramp i mina ben, och har bara 700 meter till ICA. Dit går bra,
men på hemvägen så känns det inte bra.

Sätter mig på en bänk i 5 minuter. Då kommer alla mina grannar och hälsar på.
Dom har ont överallt dom oxå. Inte bara i benen, då känns det bättre.

Kärlkramp var det aldrig frågan om, snarare kramp i musklerna. Fick tips att dricka så mycket som möjligt, det kunde vara frågan om 8 liter på 12 timmar, men varken det eller magnesium tabletter hjälpte, inte heller saltgurka som många förordade. Numera cyklar jag 15-20 mil i veckan sommartid, men det är fördelat på 4-5 dagar, och då har jag inga krampkänningar.
Annons
north!

Undrar om inte kärlkramp och kramp i musklerna är samma sak.

Det handlar om mjölksyra hit och dit. All motion är bra sägs det, men det kommer en dag när man inte ens orkar säga ordet "motion".

Just nu "tvingar" jag mig att motionera. Det är inte så mysigt.
Är du fullt frisk så är det aldrig för sent att börja motionera, men en läkarundersökning är nog att rekommendera först.

Man får ju ta det efter sin egen förmåga, för vissa kan ett maraton vara bra motion, för andra kan det vara motion att gå till ICA butiken istället för att ta bilen, viktigast är att man rör på sig!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem