Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

TP-LINK 5 dBi rundstrålande antenn

TP-LINK 5 dBi rundstrålande antenn

En router når ju trådlöst bortåt 100 m.
Om man sätter på en TP-LINK, 5 dBi rundstrålande antenn, 802.1b/g/n, RP-SMA ha (http://goo.gl/OhKzT)
hur mycket längre når man rent teoretiskt? Når man 150 m?
Antal svar på detta inlägg: 6
så enkelt kan man inte räkna.
för det första så är antennen rundstårlande

för det andra så har jordplanet större inverkan

och för det tredje så har signalstyrkan inte den största påverkan
utan hur mycket motagaren/sändaren får jobba med felkontroll

alltså är din svagaste länk , den platts där du har sämst motagare/sändare .

teoretisk möjligt är det att du får längre sändnings/motagnings avstånd
men om du får högre hastighet går inte att säga utan att du har provat.
Routern jag vill koppla upp mig mot ser jag inte p g a avståndet.
Tror du att jag kommer att se routern? Ca 140 m till routern.
Eller ska man sätta en 5 m kabel + antennförstärkarn för att komma ut ur huset och montera upp i "kuvusen" som är utanför väggen. Kuvusen har plåttak. Ska i så fall antennen peka neråt och plåttak bilda jordplan. Är jag helt ute och cyklar?
Är mitt största problem min mottagare en HP laptop. Dess inbyggda trådlösa antenn? Hur kan jag fixa en bättre antenn till datorn?
Annons
Eller är det ett trådlöst Telia abonnemang som gäller. Jag börjar fundera i de banorna.
1 ska du ha nytta av extra gain (förstärkning i antennen) så bör ju antennen sitta så nära som möjligt som motagera/sändaren som den skall betjäna. annars så förlorar du gainen i kabel och anslutningar.

2 din laptop kan du ju ta med dig och testa hur lång räckvidd du har idag, den är din akilishäl (den svaga länken) eftersom du inte kan montera en yttre antenn på den. och den själv har en motagning/sändnings lob som ändrar förutsättningarna.
När du kommer på lite avstånd ser du det genom att rotera datorn i förhållande till din router.

3 alternativet är en repeater/accespunkt mellan. om du har el dit du ska. de har ofta antennutag.
Birger, på sajten Mobila bredband och forumet där diskuterar man allt möjligt som berör trådlösa uppkopplingar etc. Och inte minst just antenner och förstärkare. Där kan Du nog ytterligare hjälp i din fråga.
http://www.mobilabredband.se/forum/viewforum.php?id=62

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem