Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Blåskärm och omstart

Blåskärm och omstart

Jag har fått ett problem med min laptop, när jag stänger ner den så kommer det upp en blåskärm och sedan startar datorn om igen, vad är det för fel?

Jag kör med Windows 7 i den.
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

Jo visst kan man råka ut för både det ena eller det andra.

Historik
Challe , har en begagnad bärbar dator som han har bytt minne och hårddisk på
samt uppgraderat den med nytt OS till win7 (acer extensa 5220)

innan byte av disk och minne så fungerade den
enligt acer så klara den datorn win7

så det mest sanolika är ju att endera något av minnena eller drivrutiner falerar
Tack Göcke för du rensa lite i tråden, jag skall starta upp den i dag och se hur det går och återkommer med besked.
Nu har jag ringat in felet lite mer när det gäller blå skärmen, det är inga fel på minnen som sitter i den men om jag sätter i den gamla hårddisken på 80GB så är det inga problem och ingen blå skärm men sätter jag i den nya disken så blir det blå skärm direkt när jag försöker att stänga av datorn och den startar bara om igen.
Annons
Finns det inget inbyggt program i Windows som man kan köra och hitta felet som gör att det inte går att stänga den?
Challe , om du har två diskar att jämföra med , bör du ha samma os i den, annars så surrar du till det rejält.

konsentrera dig på din nya disk och ditt nya os nu, innan du har sabbat allt.

får du fortfarande blåskärm där så gå in i loggarna och se om du ser något där
har du svårt att fatta innebörden i dem
gör som Perask bad om , systemåterställ
(backa en uppgradering)

det är din sista utväg via oset som jag sa tidigare.

men som jag alltid sagt tidigare, det krävs tålamod om du skall fortsätta.
annars kan det kvitta, då kan du lika hjärna göra en helt ny os installation igen.
och se om du får den att må bättre.
Jag har bytt hårddisk inte kört med båda i samtidigt och det är Windows 7 på båda diskarna. Jag ska testa en grej till innan sen blåser jag disken och gör om det från början i så fall.
Challe!

Om du sätter i 80- disken och kör mitt "patent" så kan ju inget gå fel. Men den skall vara en grundlig.

Inga halvmessyrer, då är du tillbaka på ruta ett.

Hur många datorer har du?? Du leker bara med denna lap-top förstår jag.
Du är både arg och envis, så jag tror du grejar detta.
Jag gick in i setup och kollade lite där och ändrade booth ordningen och satte DVD-spelaren överst för innan stod hårddisken först, sen startade jag datorn och stängde den och då kom ingen blåskärm, kan det har varit det eller var det bara ren flax denna gången?
Ja, tydligen var det lösningen på mitt problem för nu fungerar det hela tiden utan någon blåskärm.


ibland skulle det var kul att sitta i knät på alla som labbar.
det värsta är väl att man inte skulle kunna hålla sig för skratt.

men Challe du har nog fixat ditt problem.
du gav dig inte..

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem