Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Rälsbuss brinner

Rälsbuss brinner

Som ni säkert har läst så har en rälsbuss brunnit upp vid Finnerödja som är
bekant för sina jordgubbar. Gnosjö ligger inte långt därifrån. Där börjar nämnligen
Kinnekullebanan med en avstickare från Västra Stambanan.

Jag har länge undrat när det skall hända något med denna gamla rälsbuss som jag går förbi varje dag. Dom har haft bekymmer med något under tåget och har haft reparatörer som legat och krupit under detsamma med fara för att fastna.Det är
trångt. Minst sagt. Tänk att ligga på rälsen och åla sig fram till reparationen.

Efter lite Googlande så får jag fram att Y1 byggdes 1979. Att släppa ut sådan gamla grejer på Västra Stambanan är inte bra. Dom skulle vända i Gnosjö.

Tänk er något riktigt risigt. Dubbla det. Lägg till otvättade fönster och nedsuttna sunkiga
säten så förstår ni varför detta hände. Jag trodde tåget skulle dö av avtyning som
det heter. Det är när grejerna inte orkar längre, men inte att det skulle brinna upp.

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04310.jpg
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

allt handlar om underhåll, eller som dagens modell inget underhåll alls.
http://korta.nu/trymp

Det var denna individ som brann Y1 1285.

Den har blivit renoverad flera gånger sedan 1979, bl.a. bytt inredning & motor.

Finns flera diskussioner på om branden på forumet postvagnen.

http://www.postvagnen.com
Finnerödja var bekant för sina jordgubbar, idag finns , förutom mina 10m långa rader, inte en odling kvar. Finnerödja Bär finns idag i Olofström, Blekinge.

Annat var det på 60- och 70 talet, då drällde det av plockerskor som bodde i läger runt sjön Skagern. Har tillbringat en del nätter där.

Sen blev svenskorna lata och orkade inte stå i doggy ställning längre men då kom polskorna och tog över. Dom sista plockarna var från Afrika på 80-talet, killar, dom spelade vi fotboll mot på Skagerns camping.

Tider förändras.

Tågen borde som bilarna ha årlig kontroll. Det är så mycket skit dom kör med. Har åkt med tåget mellan Hallsberg och Laxå nångång. Inte bara tåg är gamla, titta bara ledningar och stolpar. När installerades det? På femtiotalet?



Annons
Brinken , jag menar underhåll inte renovering

är det slangar som sprukit eller löv som ansammlats och börgat brinna ?
eller rena kortslutningar.
Detta kan ingen veta innan de har gjort en undersökning av händelseförloppet.
pedhan , det är lika med banorna , de måste underhållas
men idag ser det snart ut som om stationerna växer igen av ogräs
stolparna står bruna av rost osv

under forna SJ tiden så åkte ett par lag runt i Sverige och underhöll bara stolpar.
Göcke!

Detta missöde är brist på underhåll. Inte av SJ eller trafikverket, utan av Arriva som
har kört med så "snuskiga grejer".

Jag förstår dom. Passagerarantalet är inte så stort. På denna rälsbuss verkade
det vara 5-11 personer inkl. personal. Det kan inte gå ihop sig.

Men dom får inte köra med så dåliga grejer på Västra Stambanan som är så
livligt trafikerad. Det är onödigt.

I tidningen står det Laxå- Lidköping. Det är värre än så. Örebro /Hallsberg-Lidköping.

http://tinyurl.com/8rq8a33


Det är Trafikverket som har huvudansvaret
ett verk av tomtar & troll styrt av politiker

man kan inte rättfärdiga dåligt underhåll, slutar det sen i olyckor är det rena katastrofen.

man kan inte ens rättfärdiga billiga biljetpriser , om de inte sköter underhållet.
men finns det pengar bakom , kan alla dumpa priser i konkurrensens namn.

då liknar det hemelektronik kedjornas dumpade priser, och förfallna lokaler.
Göcke!

Om det är det tåget som jag tror. så är det dåligt underhåll av själva rälsbussen som
är under all kritik. Hade du sett tåget hade du inte vågat åka med.

Jag åkte med från Lyrestad till Mariestad en gång. Jag trodde jag hade hamnat i
ett underrutvecklat land. Inte Sverige 2011.

Just nu åkte tåget förbi, men nu med deras nya vagnar. Itano heter dom.
Dom är välskötta.
Jag hoppas det blir ett företag som sköter allt. T.ex. SJ.
De har provat med flera företag i England, där har det också fungerat dåligt.
Så går det när man missköter sina grejer så att dom brinner upp.

Beskrivning

""Tåg 3365, med avgångstid klockan 17.05 från Mariestad är idag inställt. Detta beror på fordonsbrist. Buss ersätter på sträckan Mariestad - Lidköping. "

Bussen tar en extra timma på sig. Den måste in vid alla stationer för att kolla.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem