Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Barack Obama - vilken talare

Barack Obama - vilken talare

I morse kunde man vakna till ett av världens bästa tal. Man kunde förstå hur denne man kunde bli president i USA, man kunde till och med förstå hur han kunde få Nobels Fredspris!

Jag tycker att hans tal för 4 år sedan var bra men detta kom i klass med Lincolns Gettysburg-tal och Martin Luther Kings "I have a dream"-tal.

Det var nog rätt kille man har valt och nu kanske han kan få ett Nobelpris till!

https://www.youtube.com/watch?v=aOL7wzEIZSc
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Håller fullständigt med, även om han inte skriver talet själv, så har han en unik förmåga att spela på folks känslor, tänk er Rheinfeldt göra något liknande, det hade enbart känts pinsamt!
Han är duktig talare och skådespelare, han kan säkert få bra roller i Hollywood om han vill.

Jag tyckte inte han var bra i debatterna. De snackade bara skit om varandra och inte vad de ville.

Det kändes som om det var en helt ny Barack i morse, som om han verkligen uppskattade förtroendet att bli omvald.

Talet i morse var det bästa jag hört på länge. Bra tal är viktiga! Tänk på Churchill, han fick Nobels litteraturpris för sina tal under andra världskriget.

Dessutom har J F Kennedy hamnat bland de bästa talarna genom sitt: Fråga inte vad ditt land kan göra för dig! Fråga vad du kan göra för ditt land!
Annons
Bra talare är medryckande och spelar på dina känslor. Många stora talare har gjort nytta för mänskligheten.

Men stora talare är också en fara, en av de största var ju Hitler som drog med sig en hel nation i fördärvet.

I USA vinner man valet därför att man är en stor talare, inte därför att man tar tag i stora sakfrågor och problem. Det är en fara.

I Sverige har vi tack och lov inte den mentaliteten, vi väljer inte våra politiker utifrån talförmåga och stomatol leende utan vad de vill uträtta.

Jag föredrar nog pga av min egen egoism om min välfärd att ha en tråkig Reinfeldt istället för en smilande skådespelare.
Bra gjort av en färgad man. Dessutom omvald. En sensation i detta USA.

Jag tycker det verkar vara en mysig man tillika talare. Han är nästan lika bra som Göran Persson. Dom ljuger som hästar travar båda två.

Tala är silver, tiga är guld heter det ju. Hoppas detta inte gäller Obama, utan att han
får fart på ekonomin i USA, och därmed hela världen.

Men då behöver han ha en dj..a tur. Minst sagt!
Pedhan

Helt sant, jag håller med dig i nästan allt men inte om Fredrik. Manipulering av andra människor är fult, mycket fult!

Ett typexempel på manipulering är "Moderaterna - det nya arbetarpartiet". Det värsta är att det verkar ha fungerat!

Det är väl Fredrik Rheinfelt som ligger bakom det?
Jag tycker att Obama under sina fyra första år visat sig vara en mycket bra president.

Han har genomdrivit sin hälsoreform trots stort motstånd från Republikanerna, så att sjuka får en mycket bättre vård till ett mycket bättre pris.

Han har dragit hem trupperna från Irak.

Han håller på att dra hem trupperna i Afghanistan.

Han har sett till att Bin Laden försvunnit från denna jord.

Han har trots kritik skaffat fram 100 000 tals jobb, trots att hela världen befunnit sig i en svår lågkonjunktur.

Allt detta är löften han gav när han påbörjade sitt ämbete för fyra år sedan.

Jag tror och hoppas att han fortsätter på samma väg, för då kommer vi att få minnas honom som en av de stora presidenterna
north!

Du har förväxlat Obama med något annat. Han är demokrat och hade republikanerna
emot sig i sjukvårdsreformen.

Obama är socialdemokrat och inget annat.

Jag tycker det är bra att värna om dom utsatta. Det är den rätta vägen.
Felskrivning leiake, hoppas Göcke kan gå in och ändra

det var Republikan du menade
north!

Det är lätt gjort. Jag vet!!

Bara du inte tror att Reinfeldt är Sverige-Demokrat så är det OK!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem