Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Försvunnen hårddisk

Försvunnen hårddisk

Hej.
Jag undrar om någon därute kann hjälpa mig med ett problem som uppstod då jag installerade XP Home. I min dator har jag 2 hårddiskar. På den ena har jag operativ (C:) och på den andra datafiler (D:). Körde XP-prof på den men beslöt att gå över till Home då det räcker för mina behov. Vid installationen formaterades C som den skulle och installationen gick bra. När jag sen använde utforskaren hittade jag inte D. Diskhanteraren säger att den är dynamisk och främmande. Den är formaterad som NTFS men det syns inte. den har heller ingen bokstav. Det enda val som kan fungera är att "Konvertera till standarddisk", men då försvinner allt data. Finns det något annat sätt att operativet kan hitta den. Är formateringen NTFS olika för Prof och Home?
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

Göran H det kan man men inte bra göra det..
kan förstöra sektorer.
Trodde att det var standard att man installerade operativsystemet på C:/, men det kan ju vara fel.

Till Göran / Gösta.

Nu har Gösta hamnat i trångmål igen, jag vet inte vad han menar, men jag tror inte att du pratar om OS ? eller ?

Sedan vad han menar med att paritionera upp disken i 4 delar och att C skall vara 45GB har jag heller inte en susning om ?

C:/ skall alltid vara tillägnad OS och inget annat, då är det bättre att köpa till HDD allt eftersom man fyller datorn med spel och applikationer. Jag kör XP med Office samt ett antal prog, typ Adobe svit och Macromedia Studio och Symantec, samt ett antal mindre prog, och jag har ca 56GB på C:/ ? ? ? ?

45 lär man inte komma långt med, inte om man använder outlook och sparar viktiga mail etc....

// M
Annons
Minion IT, en del ligger kvar i begräsningen som var på de äldre datorerna.
Men då hade vi ju inte hårddiskar som var större en ett par Gb eller mindre.
Alltså historieskrivning i mina ögon.
men kanske en del flaskhallsar för de som kör på äldre datorer
och vill sätta in större Hårddiskar.
Eller för de som har glömt att det inte gick att sätta i en stor
hårddisk utan vissa arrangemang före. på sin äldre dator.
De kan få problem om det blir ett fel i systemet. med att inte hårddisken syns eller går att läsa os-et på.

sumering
på äldre datorer så finns det teckniska hinder för stora diskar
då partitonerar man
på dagens nya datorer skall man inte behöva göra det.

och Operativet startas i de flesta fall från den primära partitionen
direkt eller via bootloaderprogram mm om man kör flera os installationer. Och då krävs oftast att man har flera partitioner och olika filsystem för detta.
Den primära partitionen fick i äldre datorer enhetsbokstav C:/
Minion IT du är jämt på mej. kan du ge fan i mig.
det finns 3 saker och vill inte diskutera och inte förstår. låt mig va.

Göcke spelar ingen roll om man installera dem nya jag vet det.
men säkerhetskull du förstör inte bootsektorn.
datorn blir felfri man kan rädda datorn mer.

min fru har aldrigt haft problem med sin dator
mjukvara eller hårdvara. jag installera delar med hårdiskutrumme.
hon laddar dc, kazzar m.m
Gösta , försök att hålla igen med svordomarna, och
kan dina inlägg vara svåra att förstå
måste vi få ställa frågor om hur vi skall tolka dem.
Utan att du tar illa vid dig.

Detta i all välmening

mvh // göcke moderator IS


Hej igen.
Kul att det blev lite snack runt problemet. Hur gick det då! När jag testade disken i en XP/Prof-maskin så hittade operativet den direkt och kunde importera den så jag kunde bränna ner det jag behövde. När jag sen satte den i min XP/Home fick jag lov att formatera den innan op ville veta av den. Det måste alltså vara en skillnad i diskhanteraren för dom olika operativen eller så formateras dom olika även om det är NTFS. Nu är jag på G igen, men det är möjligt att det blir Proff i alla fall till slut.
Tack för alla tips.
Sigge , det är att byta ned sig från pro till home.
och problemet du hade nämndes tidigare att du förmodligen hade en dynamisk disk, som bara pro versionen kan hantera.
Du tar ju även bort IIS och ftp-servern mm när du går till home.

Men det är sjönt att det löste sig.
lycka till

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem