Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

IP-telefoni

IP-telefoni

Vi har beställt IP-telefoni hos Phonzo. Nu undrar vi om någon vet ifall vi kan, efter att ha kopplat loss inkommande Teliakabel, använda husets befintliga kabelnät även för IP-telefoni. Vi har ju telefoner i tre rum för närvarande.
Adaptern, som vi redan fått från Phonzo, har ju 4 anslutningsstift för utgående telefon, men husets kabelnät har tvåledad kabel till varje rum.
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

roljen!

Återkom gärna hur det går för dig med IP-telefoni. Många är nog nyfikna. Den tiden är förbi när man drar sladdar i huset. Nu är det trådlöst ända in på toaletten. Jag har trådlösa hörlurar till TV:en så jag hör när jag sitter där och
filosoferar om livets mening.

Både du och jag är uppvuxna med sladdar överallt. Det tar tid att tänka om.
Men det går. Min router är inte helt stabil. Den bråkar ibland. Jag hyr den från
Telia för 29:-/mån. När jag hade modem med kabel så bråkade det nästan
aldrig .Men så är det. Barnsjukdomar.
O.K leike
Starten sker 1 januari kl 12.
Jag skall rapportera på Forum efter någon vecka när jag vet.
Ha det gött tills dess.
leike
Hej igen
Jag lovade återkomma efter att jag satt igång IP-telefoni hos Phonzo.
Nu fungerar det bra. Efter en jobbig start p.g.a att Phonzo levererade en ATA-box som var behäftad med något fel kunde jag komma igång 2 veckor för sent. Först tvivlade Phonzo att jag kopplat rätt innan de accepterade ett utbyte av boxen. Med den nya boxen hoppade telefonin igång efter 1,5 timmar. Det är en fördröjning i fiberlådan som måste ha en karenstid på ca 1,5 tim när man byter apparat i internetuttaget.
Annons
roljen !

1,5 timmar för att värma upp fiberlådan. Jag skrattar ihjäl mig. Det låter som vi
är tillbaka till ånglokens tid. Fiberlådan är det detsamma som modemet.

Det var ingen bra reklam för Phonzo. Snällt att du hörde av dig så slipper dom som är intresserade av IP-telefoni att råka ut för samma öde.

Hoppas du får glädje av din Phonzo, och slipper mer stök.
Du beställde i början av December och fick klart den 16 Januari. Det slår alla rekord. 2 månader för att få en telefon.

Det är värre än Televerket på 50-talet.
Jag har IP-Telefon via stadsnät (Tele2) min telefon fungerar bara på 1:a jacket, 2:a jacket funkar icke, men det kan ju vara nåt kabelbrott mellan 1:a & 2:a jacket, har inte orkat undersöka felet. Har kopplat in allt i 1:a jacket, blivit många konakter (4 st).
Brinken !

Har man extra jack idag. Trodde alla körde trådlöst Du har rätt. Det blir mycket i 1:a jacket. Jag har Telia och TV också.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem