Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

SMS i bilen

SMS i bilen

Oppositionen vill förbjuda SMS vid ratten när man kör, men det vill inte regeringen

Har ni hört något så dumt. Varför inte.? Det går inte att kolla upp laglydigheten.
Hur f-n vet dom det, när dom inte har provat.

5000:- i böter vid varje upptäckt. Dessutom kan varje pensionär få 10:- för
varje anmälan om man ser något på stan. Jag hade nog tjänat en bra slant
varje dag. Det är fler som kör med mobil än utan.

Skämt åsido. Hur kan en regering fatta så tokiga beslut och samtidigt värna
om nolltolerans mot trafikolyckor.

http://tinyurl.com/cc2yanb
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: 1 2 3 Nästa »

, fler poliser på vägarna, i England har de MC-poliser som bara är ute efter mobilpratande bilförare, de håvar in stora pengar på det.
Det ÄR redan förbjudet! Vårdslöshet i trafik heter det...
I vissa länder i Europa är det t.o.m förbjudet att prata i mobilen när man cyklar, fattar inte varför det inte skulle fungera i Sverige, vad sysslar den svenske polisen med?
Annons
Om man nu följer den nya tekniken med pekskärmar och internet i bilarna
så undrar jag vad som kommer att hända

efter en krock , så säger föraren att han surfade på Google map och sidan kom inte fram, så han tappade koncentrationen
Sverige lär visst vara det enda EU- land som inte har förbud för att prata i mobiltelefon ihop med bilkörning. Man undrar varför. Vi har en regering som snålar på allt, utom när det gäller att sko sig själva. Det skulle medföra flera poliser, och det finns det inte råd till, utan tvärt om man drar ner på dem. Det pågår flertalet trafiköverträdelser stundligen, utan åtgärd. Exempelvis har bilisten slutat att använda blinkers bl.a. Stanna vid stopptecken bryr sig många inte om. Varför, jo det finns ingen som övervaka det, det finns inte resurser till det.
Bästa sättet att stoppa eländet på är att spärra all teletrafik för mobiler som är i rörelse.

Tycker att det är otroligt bra om samtliga lade ner telefonen när ni kör bil eller motorcykel.
Handsfree är bättre men ändå inte bra.

Mina tankar
Att prata i mobiltelefon och att läsa av GPS:en bakom ratten tycker jag är OK.

Men när vi övergår till mer avancerade övningar som att skicka SMS och att
leta efter kartor då börjar det bli marigt. Om jag skall var ärlig så hade jag inte klarat av en sådan grej, utan hade kört rätt ut i skogen.

Får man dessutom pekplattor och annat jox så verkar det hopplöst.

Undrar om man vid en kontroll kan läsa av förarens mobil och se om denne har
använt otillbörligt användande under färden. Då vore mycket vunnet.

Får man ett samtal på motorvägen så kan man ju inte stanna utan då tar man
samtalet om det är från älsklingen.

Vi får vädja till alla förares självbevarelsedrift att avgöra detta. Men jag tror
människor börja sakna denna åkomma. Kör så det ryker är mottot i dag.

Vi kan även passa på att förbjuda skrikiga ungar i baksätet, kan man förbjuda på fik, så. Kanske "Samtal med föraren förbjudet" helt och hållet. Det finns ju folk som bara kan koncentrera sig på EN sak i taget. T.ex. tugga tuggummi och använda blinkers kan vara en sak för mycket.....verkar det som.
Man är inte TVUNGEN att använda telefonen när man kör. Vill man inte så låt bli, och känn din egen begränsning.
Så här kan det gå om man inte ser upp
http://nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8373144
ja se Pekingbor
de har alltid haft problem med bilkörat
måhända är det vårens lättklädda flickor som stör
Iggesörping !

Det är ett bra förslag att bedöva ungarna i baksätet med en spruta. Synd att det
är olagligt. En fjällresa med tre barn i baksätet är en upplevelse jag kommer ihåg.

-Pappa! Är det långt kvar?
- 28 mil.
-Hur långt är det ?


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem