Lördag 21 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Åh eh öh

Åh eh öh

Har irriterat mig på att programledare och andra talespersoner i TV och Radio har svårt med svenska språket. Dom stönar snart i varje mening.

"Det vittnar om en person som tänker under tiden han talar. Ett enstaka utfyllnadsord eller "eh" är i och för sig inte så farligt, eftersom det brukar lyssnaren filtrera bort. Folk säger mycket mer "eh" än man tänker på under intervjuer. Det är när det blir väldigt mycket utfyllnadsord/-läten som man reagerar."

Jag reagerar med att byta kanal så jag slipper höra dessa stönare. Det är det dom vill antagligen. Jag råder dom att träna bort denna åkomma eller byta jobb.
Allt dom säger blir inte övertygande. Man tror dom hittar på något samtidigt som dom pratar. För politiker skulle ett sådana utfyllnadsord vara förödande.

Precis, absolut och typ är ytterligare utfyllnadsord som blivit moderna. Kör någon med dessa ord för ofta så låter det illa. Väldigt illa.
Antal svar på detta inlägg: 8
Helt rätt leiake (kan du inte byta alias, jag skriver fel varenda gång)
men det är inte bara utfyllnaderna i språket som är jobbiga.

Jag inser naturligtvis att jag snart är 70 och har en "gammaldags" syn på språket
men den talade svenska utvecklas f.n åt ett håll som inte är bra.

Det allra värsta med talspråket hos många unga, varning för sexistisk åsikt, speciellt unga flickor är att deras hastighet när de talar är c:a 2.000 km/h. Jag kan inte höra vad de säger!!!

Mina tre dotterdöttrar tycker att morfar är en gammal stofil som hela tiden säger:
"Va", "Vad sa du" och "Ta om det där en gång till, långsamt".

Detta, tror jag, är en effekt av det hetsiga liv de lever.

Twitter, Facebook, 100 SMS/dag och krav på att alltid kunna nås.

När man talar så fort kan man behöva säga Åh Eh Öh ibland för att komma på nästa ord i meningen.

bsv!

Skulle jag byta nick. Du begär det omänskliga.

Detta med unga flickor och att prata fort är nog som du säger en variant av stress. Det beror på att flickor förr i världen inte fick säga ett enda ord om dom
inte var tillfrågade av en äldre person. Nu tar dom igen detta med råge.

Önskvärt vore att alla program på TV där flickor intervjuas textades i nederkant.

Jag har TV-hörlurar men det hjälper inte ibland. Vissa flickor med skolad röst hör
jag bra, men resten hör jag inte alls. Rena hönsgården.

Vi börjar bli gamla och lomhörda men därför kan vi inte tolerera att vårt språk
blir otydligt och stressigt. Vem tjänar på det. Ingen!!
"Liksom" är också ett ord som alltför många använder utan anledning, dvs som utfyllnadsord. Värst är även här ungdomar.
Annons
Här en rolig låt som påminner om första inlägget.
http://open.spotify.com/track/2CzJO8CcgUt2BVcEVRp21t
eeeehhhhhh.... Värst är det när de hela tiden ska prata i munnen på varandra. Som i TV-programmet Debatt. Jag kan bara höra på en i taget.
Väldigt av ohyfsat av en programledare att hela tiden avbryta den som pratar, ofta så man inte hör det sista intervjuoffret säger, så hela meningen blir värdelös.
Ehhhh. för att inte tala om musik eller annat oljud som bakgrund till tal...liksom Trevlig helg...
leiake !

Jag liksom du använder TV-hörlurar för det mesta när jag tittar på TV. Har haft nedsatt hörsel i många år, troligen en gåva jag fått från bullrig industri där jag jobbat. Ett störande moment förutom eh och öh är att nästan alla TV-program har
en ofta hög och störande bakgrundsmusik. Jag gillar musik men när man koncentrerat lyssnar på tal tappar jag mycket av detta p.g.a. musiken. Ett otyg och onödigt i vissa programformer.
Ett ord som dom yngre förmågorna ofta inflikar i sitt tal är "typ". I dom sammanhang där ordet används saknar det fullständigt relevans. Troligtvis tror dom att detta fullständigt meningslösa ord, i detta sammanhang, berikar det svenska språket.


Iggesörping !

Prata i munnen på varandra är ovanligt dumt. Då hör ju ingen vad dom säger.
Dom kunde lika gärna stannat hemma och petat sig i näsan.

Undrar om dom förstår själva att dom skadar sig själva. Man måste nog kosta på
sig en kurs i TV-interjuver och liknande så att man kan agera och posera utan att
se ut som en robot som inte kan svälja.

Jag vet att nerver spelar in. Får man en kamera eller mikrofon framför sig så reagerar kroppen mycket konstigt. Man blir stel, torr i munnen och rösten går över ett pipande ljud som om man hade en mus i halsen.

Att programledare bryter i en mening är lite oartigt men det skiter dom i. Är
programtiden slut så är den. Men är det ett sportevenemang som pågår då
bryts det inte utan det kan pågå flera timmar över programtid. Dom kan t,o.m
flytta Rapport till nästa kväll.
alsv !

Jag satsade på lite dyrare hörlurar vilket jag inte ångrat. Då tolererar man bakgrundsljud på ett helt annat sätt. Det är en markant skillnad.

Här är min bästa kompis. Typ

http://korta.nu/g3no8

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem