Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: InternetStart

InternetStart följer inte HTML std

InternetStart följer inte HTML std

Hur kan ni pÃ¥stÃ¥ att ni tillhör "det bästa webbhotellet" och levererar en professionell tjänst när er hemsida är totalt oläslig utanför den/"de tvÃ¥" största, specifikt svenska webbläsarna som tar hand om de mest klumpiga MISSTAGEN man gör som webbdesigner? De svenska tecknen Ã¥, Ã…, ä, Ä, ö och Ö heter å Å ä Ä ö och Ö respektive. Var god och använd dessa. I en sÃ¥ vanlig webbläsare som Mozilla Firefox (svensk version, senaste v4.0.1) räknar man med att svenska webbdesigners har fattat att vÃ¥ra svenska tecken är specialtecken och mÃ¥ste hanteras som detta. Annars följer total oläslighet som resultat och tappat intresse som besökare. Testa själva! Detta gäller HELA ER SIDA! Pinsamt dÃ¥ligt. Skärpning!!
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Hmm, jag vet en hel del Firefoxanvändare som hänger här på InternetStart med Firefox, utöver mig själv.
Du klanske skulle sälja din dator och köpa dig en brödrost eller något som du kan hantera istället? ;)
Fajjer:

Låter bra...

Jag har då inga problem med sidan överhuvudtagen i varken FF eller IE. Det ända som är oläsligt på den här sidan är ditt inlägg.
Annons
Johan h
Själv är jag webbutvecklare/systemutvecklare och nej vi använder inte några specialtecken för åäö eller ÅÄÖ. vet heller ingen i branchen som gör det. Något du borde göra därimot är att använda rätt encoding UTF-8 hanterar åäö utan problem samma sak med asiatiska tecken. Sen bara en sån sak att du har någon konstig modell av firefox som har släppts typ 1-2 år frammåt i tiden visar hur mycket du följer standard.
Hej johan h
Det är som tidigare sagts ett problem som ligger mer på dina inställningar är att det är IS som ger dig problemet
Själv så använder jag Western (ISO-8859-1)
Annars så följ Rob's råd med UTF-8

mvh // göcke
Oj vad jag instämmer med Fajjers inlägg!
johan h, vi har olika smak. några har Ballou andra har andra webhotell. jag kör egen server den går fint.
jag använder opera det är skit bra

Fajjer: tror du kan något vad svar detta?
har du lyckas med ändra på svenska bekstäver din linux låda?
Du gå till jobbbanken sök jobb

 Johan ! Du har rŠtt i sak, kšr bŒde XP, Linux och Mac, och IS 

 Šr totalt olŠslig i Firefox oavsett vilken kodning man anvŠnder..

 DŠr ligger en gravad hund....
Även om jag inte upplevt några problem så delar jag åsikten att sidan bör följa HTML (eller ännu hellre XHTML) standard.

Eftersträva att skapa en sida som validerar i ett test med http://validator.w3.org/
peter
du måste ha något helt fel i dina inställningar i så fall.
jag kör också, firefox på alla de plattformar den körs på och
det är inga problem där.
och jag kör även ett antal andra browsers på samma os-plattformar. och texten är läsbar även där.

Du får gärna sända mig dina inställningar så skall jag testa med
mina så får vi se om jag kan hamna lika snett som du.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem