Lördag 21 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Åldringsvård

Åldringsvård

Det ser bra ut på bifogad video men tekniken skall läras in. Det är inte gjort
i en handvändning.

Nästa generation som är 40 år idag och började med datorn vid 20 år kan nog
hänga på när det är dags om 40 år.

Det bästa är att plocka in gamla människor på ett särskilt boende där dom får
ett rum och kokvrå. Bo ensam hemma och vara skröplig är ingen höjdare även
om man sitter med fjärranslutning och diverse nymodigheter. Det är tortyr.

Själv börjar jag bli glömsk, stelbent, lite vinglig och snubblar lätt+ lite annat som
drabbar oss äldre. Om jag blir 80 år så orkar jag inte lyfta fjärrkontrollen.

http://korta.nu/2a6ty
Antal svar på detta inlägg: 7
Dagens unga 40åringar ska jobba när de är 80, det har pappa Reinfeldt sagt.

De skall vara hyperaktiva idag, springa till jobbet och inte ha tid för sina nuvarande gamlingar och egna barnen.
De skall se livet som en fabrik och ha effektiviteten som högsta målet.
Tidsstuderad och klar
leiake, du skriver ganska ofta om ålderdom, och sällan något positivt, men hur lever du ditt liv.

Är du med i någon förening, har du någon hobby, motionerar du på något sätt, har du barnbarn du kan ägna dig åt, om jag inte har fel så har du barnbarn i England, åker du o hälsar på dem någon gång, eller åk på en kryssning eller en bussemester, det finns otroligt mycket roliga saker man kan hitta på när man blir gammal.

Orkar du så lite och är så skröplig som du påstår, så lever du nog fel, skyll inte på att du inte vågar cykla, som jag såg i en annan tråd och som bara är en undanflykt. Gå långpromenader, ta dig till havet eller vad ni har i närheten och njut av solen och bad, ett liv framför datorn kan aldrig kompensera att komma ut o röra på sig.

Jag är lika gammal som du, till o med lite äldre, normalt sitter jag vid datorn 2-3 timmar om dagen, övrig tid är jag ute o går, cyklar, simmar eller umgås med barnbarnen, visst är vi gamla leiake men leklusten får man aldrig förlora, har vi bara vilja så klarar vi det allra mesta.
Kan bara konstatera att alla åldras olika.
och att leiakes reklamsnutt är den nya framtids-melodin
att göra affärsidéer av åldrandet
Annons
Ska dom jobba tills dom blir 80 så blir det inga pensionärer. Då har dom jobbat ihjäl sig. Och staten spara pengar! Det är väl det som är meningen. q
Kan det verkligen vara billigare att anlita hemtjänst för kommunen, än att bygga
ålderdomshem. Det låter i mina öron overkligt.

Folk vill stanna i sin bostad så länge det går. Det tror jag inte på. Varför skall man
bo ensam och övergiven när man knappt tar sig mellan diskbänken och köksbordet utan att ramla 3 ggr.

north! Jag är inte så dålig som det låter just nu ,utan jag ser framåt mot det
förhatliga 80-årskalaset. Idag är det avslutningsfest på min datorkurs. Dessutom
har jag 2 marsvin och en kanin som skall skötas, så du behöver inte vara orolig
för min hälsa. Det är jag nämligen själv.
äldreboende , heter det, och är rena guldgruvan för de som startar dem.

25/30kvm som är det sista boendet för 6tkr/månad + matkostnader 3tkr för de boende

och alla tävlar om att sälja det så billigt som möjligt till kommunen.

kan det bli sämre !!
Göcke !

Du tar i så att du storknar. Ditt exempel gör alla gamla utfattiga på tre dagar.

Särskilt boende är det vi pratar om. Då är man nästa sanslös och skiter i vad det kostar. Man har fullt sjå med att äta tabletter i olika färger.

Hyra kan variera från län till län, men matkostnad är visst begränsad till 1780:-
även om man bor i Kokkasjärvi eller Ystad.

Jag har ägnat ett par timmar åt detta spörsmål om att bli gammal. Men allt är
skrivet så man inte fattar ett "skit". Vad är 1/12-del av basprisbeloppet delat
med 0,50 av avgiftsutrymmet.

Inte vet jag, men kan gissa att det är lika med Pytagoras sats. Summan av kvadraten på hypotenusan.= 2000:-

Ju sämre du är ,ju mindre betalar du för din vård. Rättvist eller ej. Jag tycker det skulle vara tvärtom. Jämlikhet och rättvisa heter det ju.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem