Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Dator startar om av sig själv

Dator startar om av sig själv

Stationär dator som stänger ner och försöker starta igen, men kommer bara till den första informationen. sedan är skärmen svart med ett blinkande vitt streck i övre vänstra hörnet.
Stänger man sedan av manuellt via lådan och bryter spänningen till datorn och väntar några minuter så startar den som vanligt. Jag har rengjort fläktar.
Oftast uppträder inte felet när man jobbar med datorn. Ibland kan den stå på längre tid utan problem.
Trodde först att det berodde på USB-enheter, men felet uppstår ändå utan något inkopplat.
Operativsystem XP Pro. Ålder på dator är ca 13 år gammal. Använder Advanced System Care för rengöring.
Var letar jag fel?
Antal svar på detta inlägg: 7
Eftersom problemet bara kommer i bland
Testa köra fil check på c
Sen är det nog ett fläcktproblem, möjligt i nätdelen.
Eller cpufläckten
Tack för tips! Var kör jag filcheck på C?
högerklicka på lokal disk C:
under den här datorn
välj egenskaper
verktyg / Felkontroll
Kontrolera nu

du blir ombedd att starta om datorn för att den ska kunna gör det
Annons
Då har jag kollat det, inget fel. Kan det vara en av fläktarna, det verkar luta ditåt.
Datorn kan vara igång en halvtimme, kanske en timme eller mer.
Så stänger den av. Man kan se glimten av en blåskärm, men hinner ej läsa vad där står. Startar om och svart skärma med det vita strecket.
Väntar jag ca 15 min utan att bryta spänningen, så startar den som vanligt och allt är ser ut som vanligt. Funderar också på batteriet på moderkortet. Kan det bete sig så om det börjar bli dåligt?
Jag tror det är fläktsystemet till nätaggregatet så har jag haft det förrut, den gången räckte det med att blåsa rent och dammsuga. Det blir för varmt och slår därför av sig för att kyla ner.

Sambons dator höll på så men bara på sommar halvåret.
som jag skrev först, har du ett värmefel, någon av fläktarna som inte kyler tillräckligt

fil checken är bara till för att kontorlera så att du inte hade ett trasigt filsystem

nu måste du koncentrera dig på kylningen

nätdelen har du svårare att kontrolera.

men dammsuger du alla fläcktar och kylpaket och luftkanaler så är du en bit på vägen.
Nu har jag konstaterat vad som var fel! Jag rengjorde grafikkort och cpu-fläkt,
men tänkte köpa tryckluft, vilket inte blivit av.
Nu provade jag med att ta bort hela sidan på lådan och se där, datorn kan stå på hur länge som helst! Nu är det inköp av tryckluft som gäller och blåsa riktigt rent.
Inte så lyckat att ha hela sida öppen.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem