Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Tsunamikatastrofen

Tsunamikatastrofen

Kritik nu mot svanska myndigheter.
Om en svensk åker på semester utomlands t ex Thailand.
Vad har svenska myndigheter för ansvar?
Jag har ännu inte åkt utom_Norden. Jag har kompisar som åkt via charter, med solstolar etc.
Om något oförutsett drabbar dessa personer ska jag med mina skattepengar se till att dessa omhändertas, får hjälp på minuten etc.
Jag tycker i och för sig att beredskapen, handlingskraften hos vissa myndigheter var tveksam, organisationen kunde ha varit bättre men ska vi från Sverige rycka in och lösa problemen.
Försäkringar?
Resebolagen?
Nu krävde man bl a att ambassaden skulle klara av att lösa problemen.
Hur ska den i så fall finansieras?
Via avgifter på flygbiljetterna?
Synes rimligt att man den vägen bygger upp konfliktberedskap, problem.
Nyttjarna, presumtiva nyttjare, bör själva se till att resurser finns.
Vi som inte försämrar Sveriges bytesbalans genom att sticka utomlands bör hållas skadeslösa!
Sign. Jag tå inte värme så bra!
Antal svar på detta inlägg: 6
Birger:

Jag förstår inte vad du vill säga, men så långt jag lyckas följa med verkar det vara osedvanligt dumma idéer det är frågan om.
Berger nu är det så här att dina skattepengar går inte till vanliga olyckor när de sker utomlands utan det är din hemförsäkring som den resande har betalt som täcker olyckor och sjukhusvistelse. och ansvaret svenska myndigheter har är att du kommer hem igen.
Synd att du inte tycker om dina medmänniskor i sverige för att de åker utomlands, du får väl flytta ut till nån stuga i djupaste norrländska skogarna och starta dit eget lilla land. Sen att du inte tål värme är bara en dålig ursäkt finns många ställen att åka till där det inte är varmt.
Birger, tror du skulle må bättre om du fick bonka lite bäver.
Annons


Birger!

För dig fins bara ett ställe,För att du tål inte värme så NORDPOLEN!!!!!!!!
Jag förstod att jag skulle få sådana kommentarer.
Rob - har du inte förstått att tsunamikatastrofen kostat skattebetalarna i Sverige en dj-a massa miljoner. Helt plötsligt skulle staten rycka in och rädda svenskarna som farit dit och drabbats.
Om jag åker nånstans så ska jag väl själv se till via försäkringar etc att jag kan ta mig hem om nåt händer.
Ska staten gripa in så blir det ju skattebetalarna, även du, som drabbas indirekt.
Vi har då följande:
De som åker utomlands försämrar Sveriges bytesbalans + att de räknar med statlig räddning vid behov.
Jag är solidarisk här i Sverige vad gäller turister, även 08-or, som kommer upp till fjällvärlden och bryter benen och får hjälp via det landstingets räddningshelikopter, det landstingets skattebetalare. Vi får ju en massa intäkter via dessa turister + skatteutjämning finns ju så det kan vi bjuda på.
Men utlandsturisterna?
För att jag inte ska låta så negativ så gillar jag bistånd till andra länder - bistånd till svenskar utomlands, mycket tveksamt.
Lån ja via ambassaden men de ska banne mig betala igen när de kommer hem eller via dödsbo!
Rob - hur kan du påstå "ansvaret svenska myndigheter har är att du kommer hem igen". Logiken saknas! Snarare är det researrangörens uppgift eller din egen!
Birger:

Nu när du har utvecklat dig så ser jag din poäng, även om jag inte håller med dig fullt ut så finns det som sagt poänger.

Men själv tycker jag inte att det är orimligt att staten hjälper svenskar utomlands .. när det gäller tsunami-incidenten så tycker jag iofs att det lades ner väldigt mycket pengar på att få hem folk så fort som möjligt .. det förefaller lite löjligt .. spela roll om folk får stanna där i några dagar, det viktigaste är ju att ha livet i behåll.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem