Fredag 22 november 2024 vecka 47
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Självbiografiska luktminnen

Självbiografiska luktminnen

Det är så här tror jag, innan jag ens läste denna artikel
http://korta.nu/m5q10

själv så har jag minnen av nyslungad honung
nyslaget hö och en svettig ardenner hästrygg
infettat läder osv

har ni sådana minnen?
Antal svar på detta inlägg: 4
Jag har minnen av nysågat timmer, farfar uppe i Hälsingland hade en stor såg som drevs av (jag tror det var en) tändkulemotor med remdrift.

Bönderna/skogsägarna i närheten utnyttjade den på 60/70-talet när jag växte upp.

Nu finns den inte kvar, ladan där den fanns används nu bl.a. till snöskotergarage.
Jag har så många barndomslukter i mitt minne så jag kan inte komma på något vettigt.

Nyhuggen ved är ju klassisk, samt nyklippt gräs. Tyget i barnvagnen luktade
konstigt. Det minns jag. Döda råttor ungefär.

Gör följande test som visar hur luktsinnet är det viktigaste vi har.

Skiva en bit äpple, päron , gurka och en potatis. Utse ett offer och bind för dennes
ögon och sätt en klämma över näsan.

Låt denne person smaka på var och ett av dessa prover. Det blir inte ett enda rätt för kan man inte lukta eller se då kan man inte skilja på päron och annat.

Man skrattar gott när personen säger att det är päron när det är gurka.
Har ett minne som stämmer bra med detta.
För några år sedan kom jag till en smålantbrukare som just körde in hö till hörännet. Jag var tvungen att gå upp till hörännet. När jag kände doften av nytorkat hö så blev min minnesbild. Jag var 6-7 år och satt i höskrindan när morfar körde in höet.
Ja sa detta till lantbrukaren och fick till svar: Pajk lelle vet du inte att näsan är det bästa minne vi har.
Annons
Mitt luktminne är stenkolsrök från en smalspårig järnväg, nedanför barndomshemmet.

En lukt som inte finns idag i vårt moderna samhälle.

Sida:
1

Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

Logga in eller klicka här för att bli medlem