Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Kamprad flyttar hem

Kamprad flyttar hem

Denna enastående affärsman som gett Sverige mer än nästan någon annan, skall nu flytta hem till sitt älskade Småland, efter ett liv som givit många familjer en inkomstkälla under årtionden.

Jag blir bestört när man läser en del insändare på olika sidor som spekulerar om varför, de tror att han vill utnyttja den svenska sjukvården, att vi inte har förmögenhetsskatt och arvsskatt längre. Hur småaktiga kan folk bli egentligen, varför kan man inte erkänna en svensk mans storhet, är det den berömda svenska avundsjukan som gör sig gällande.

Nu läste jag precis någon som ondgör sig över att han inte betalat skatt i Sverige, men alla hans tusentals anställda har betalt sin inkomst i landet i decennier, så mig berör det inte i lillfingret var han betalat skatt, egentligen borde han vara skattebefriad i Sverige, som ett tack för allt han har gjort.

Tack Ingvar Kamprad, du är min hjälte!
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

+1
Varför så stor uppståndelse att denna man flyttar hem
vem bryr sig
vi har väl alla fött honom med att köpa företagets produkter.
och låtit företaget växa.

kan inte påstå att han är en hjälte, han har haft rätt idéer vid rätt tillfälle
och en massa människor som har jobbat med honom som också bidragit med rätt idéer.
idag är han en riskkapitalist som vem som helst.
en gambler med andra ord.
Annons
Inte lätt att vara framgångsrik och förmögen, det drabbar sådana människor överallt, Bill Gates och Trump i USA t.ex.

Men varför vi i Sverige som har så få sådana människor skall visa vår avundsjuka mot alla som lyckas, det har jag ingen förståelse, jag ser kritikerna som små misslyckade personer, som lider av att se en landsman åstadkomma vad de aldrig ens skulle kunna drömma om.

Samma sak drabbade bl.a Björn Borg, efter han avslutat sin karriär så fick han mycket kritik för att han hade bosatt sig i Monaco, inte många ville då tala om hans framgångar på tennisbanan.
North , du glömmer att ställa frågan, varför drar man från Sverige och sen flyttar tillbaka, man behöver inte vara avundsjuk för att ställa sig den fråga. Sen visar det ju sig att han nu bara är värd 700mille, han har alltså fördelat kapitalet för framtiden. så IKEA kommer leva vidare. Jag förstår varför han flyttar hem! Det skulle jag också göra, om jag var i hans kläder, och pengarna och prylarna kan man inte ta med sig dit vi alla skall
Skatteplanering naturligtvis Göcke, precis som tusentals andra svenskar gjort och gör. Hade jag haft hans ekonomi så hade jag säkert gjort samma sak, och säkert du också, dummare är vi inte.

Han har gjort det på ett hederligt sätt, till skillnad från många andra, som bor kvar i landet och nolltaxerar genom att starta oseriösa bolag, och överföra sina pengar till skatteparadis på öar i Indonesien Västindiska öarna m.m

Nu skriver man på olika platser att han flyttar hem för att utnyttja den svenska sjukvården, löjligt så man inte orkar ens kommentera det, och förresten vilken sjukvård, enligt en insändare på di.se så är vi placerade på åttonde plats i Europa vad gäller förmånliga villkor för sjuka.

Nu är det väl lika bra att tala om för alla som flyttat utomlands att de inte är välkomna hem, inte för jag tror släkten i USA är intresserade, men jag får väl likväl tala om för dem att de inte är välkomna.

Undrar om man resonerar likadant i England, skulle jag vilja flytta tillbaka dit så är jag kanske inte välkommen.

Urk vilket land vi lever i!!!!
du reagerar för mycket på tidningars skvaller North , det är inte bra för hälsan

hade jag varit utomlands så hade jag ju åkt hem om jag hade minskat min förmögenhet så drastisk som att från ena stunden vara miljardär till miljonär

det är inte så dåligt i Sverige som många vill få oss att tro.
Vad jag reagerar på är den svenska avundsjukan. En man som gjort så mycket för Sverige, mer än våra regeringar ens klarar av, skall inte behöva känna sig som en parasit när han flyttar hem, det är ovärdigt och en grov förolämpning mot den person som troligen tillfört Sverige mer än någon annan i min generation.

Vad tror ni att man vet om Sverige utomlands, många vet om Volvo men alla känner till Ikea, en otrolig PR som ingen annan företagare givit Sverige.

Jag var på ett party på en polisstation i Los Angeles där min kusin jobbar, frågade en dam där vad hon visste om Sverige Ikea kände hon till + att vi tillverkar bra klockor!!!!

Hon kunde inte nämna någon svensk politiker, och visste inte vi hade monarki, men Ingvar Kamprad kunde hon t.o.m namnet på, efter en stund kom hon på Ingrid Bergman också. ABBA kände hon också till, men inte att de var svenskar.
Glöm inte absolut vodka, det varumärket sålde de till kråkorna våra politiker
Tror mer på media hysteri än att gemene man är avundsjuka
Kamprad är en skattesmitare av klass. IKEA är numera en stiftelse i Holland.

Även Wallenberg är en stiftelse i grunden.

Jag tror inte Kamprad i sig själv är skattesmitare utan han tänkte nog mest på IKEA. Stiftelsen har antagligen statuter som gör honom ekonomiskt oberoende
den lilla stund han har kvar.

Denne man hade ide´er i rätt tid och en massa tur på vägen. Det är som jag skulle
få 7 rätt på Lotto 4 veckor i rad.

Har man tur och rätt sinnelag så blir man en Kamprad.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem