Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Översättning

Översättning

Vad ska man göra åt Bings idiotiska översättning på Facebook?
Bing översatte till följande text " Brorson khat kudde? Överordnade q&a "
Fullständigt idiotisk!!
Antal svar på detta inlägg: 4
Hej Rolle, inte lätt att kommentera om man inte vet grunden. Men just nu pågår väl en rätt stark kritik ang olika översättningsföretag tycks jag ha sett. I olika media skrevs det något i alla fall, och även i radion hördes det något sådant. Språket ändras hela tiden och apparaterna hinner inte med och fattar inte innehållet så bra. Hälsn, L.
Google translate är inte bättre

testade de båda , och de ger exakt samma meningsuppbyggnad.

helt knäppt översatt

den ena varianten tyckte att man kunde äta saxar
Ja, men i bland blir översättningen riktigt underhållande. En gång använde jag Google till att översätta en engelsk recension av en laptop till ren svenska. Som alla vet så har en laptop en kylfläkt med någon form av rör eller kanal för att leda ut överskottsvärme. Denna kanal brukar på engelska heta "exhaust duct". Google översatte detta helt korrekt till avgasrör. Så om någon har problem med kylfläkten så kolla gärna avgasröret också.
Annons
Jag testade ordet: exhaust duct och fick svaret: utloppskanal. Om folk missat detta med översättare så när ni skriver ett ord i Google t.ex. på svenska och får en översättning på engelska som verkar helt uppåt väggarna så klicka på det engelska ordet då får ni upp en lista med andra förslag på översättningen.

Sen är det så att om man är medlem på Google och översätter ett ord från ett språk till ett annat och man vet helt säkert att det inte heter så, då kan man i rutan där översättningen är längst ner till vänster klicka på stjärnan för då kan du själv ange vad ordet ska vara.

Detta sparas då i ordlistan och kanske kan hjälpa andra användare som översätter samma ord. Jag tror inte att dessa översättare är till för att översätta långa stycken p.g.a. att det kanske inte klarar av det grammatiska så bra.

Jag har testat att översätta rätt långa stycken men har även varit tvungen att flytta om ord för att det ska bli rätt grammatiskt, och vissa ord blir helt fel då får man söka på det ordet enbart.

Så sätt i gång och skriv in rätta orden, sen kan man sätta betyg på översättningen på en annan knapp nertill i samma ruta som jag skrev om här ovan, du har 3 olika alternativ att välja emellan..

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem