Söndag 7 mars 2021 vecka 9

Forum \ Dator och internet

hjälp. fattar inte ju.
henke
2005-06-11 19:32
skulle installera ett nytt moder kort och jag funderar hur jag ska installera cd/dvd. till moderkortet. har detta kort = http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ABAG8

Antal svar på detta inlägg: 7

mickael_a
2005-06-11 19:44
Ett standard kort, i de flesta fall får man med en driver cd med alla bois drivrutiner etc etc som behövs. Vanligen läser windows/XP in drivrutinerna till cd-läsare/dvd eller brännare automatiskt!

PerAsk
2005-06-12 10:26
Det brukar inte behövas någon installation. Anslut kablarna 3 st. så ska det funka?

Rob
2005-06-13 08:31
om du inte har en CD-Rom som är från typ början av 90-talet så behöver den inte installeras. Stoppa i IDE sladden och elen så är det bara att tuta och köra.

henke
2005-06-13 16:48
har ju bara två vanliga anslutnigar. för hårddisk och diskett.
sen har jag ata kabel. men ide kontakt på cd ju. finns adapter?

axe
2005-06-13 23:55
Hej henke ! Om jag har läst rätt på specifikationen till moderkortet ABAG8 så finns det 1 st IDE-anslitningsplast på kortet. Då ansluter du hårddisken som master på den ena kontakten på IDE-kabeln och CD/DVD´n som slave på den andra kontakten på IDE-kabeln.
Om jag inte är helt fel ute så borde detta lösa ditt problem.

Clayman
2005-06-14 07:39
Är det inte lite ovanligt med bara en IDE-kontakt? Brukar ju oftast vara 2... Kan förstå ditt problem, ifall du har både en dvd (-brännare?) och en cd (-rom?) och sedan en vanlig hårddisk. Det går ju inte då att koppla in allt.
Bäst att köra med SATA-hårddiskar då, som har egna - separata - kontakter. Då blir det ju 2 lediga kontakter på IDE-kabeln, till de optiska enheterna.
Kortet har 4 SATA-kontakter så du kan alltså ha 4 (SATA-) hårddiskar...
Kolla så att ditt strömaggregat har kontakter för SATA oxå, annars får du köpa adapters...

Alternativet är väl att köpa ett pci-kort med IDE-kontakter, och använda till dvd/cd, men då ryker ju en pci plats... (ett sånt här, t.ex: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=110632&cks=SER )

Det är förvirrande med alla förkortningar som finns...eller hur?
IDE och ATA är väl samma sak iallafall. (om vi snackar kabel)

http://www2.abit.com.tw/page/se/motherboard/motherboard_detail.php
?pMODEL_NAME=AG8&fMTYPE=LGA775

Rob
2005-06-14 08:46
IDE kontakten som sitter på detta kort är till för CD/DVD inte hårddisk (Visst man kan använda en hårddisk på den men till 99% säkerhet är det itne tänkt så). Eftersom det är ett nytt kort så förutsätter det att man har SATA hårddiskar eller så köper man adaptrar de kostar ca 300kr/st så man kan koppla in IDE diskar på SATA kontakterna. Ja eller CD/DVD vet dock inte om det fungerar omptimalt om man vill boota från CD.

Att koppla in CD/DVD på samma IDE sladda som hårddisken är inte att rekommendera, För när du läser från CD/DVD:n så går hårddisken i samma hastighet. Vilket resulterar i ett jäkligt slött system.

Clayman jo IDE och ATA är samma sak.

Till: Forum \ Dator och internet

^ Till sidans topp

Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

Logga in eller klicka här för att bli medlem